Hopp til innhold

Vil lempe på alkoholreklameforbudet

Bryggeriforeningen vil gjøre det lettere for små ølprodusenter å reklamere for produktene sine.

Petter Nome ønsker at øl-produsenter i småskala skal få informere om produktene sine uten å risikere bøter.

Petter Nome i Bryggeriforbundet ønsker at ølprodusenter i småskala skal få informere om produktene sine uten å risikere bøter.

Inderøy bryggeri

POSITIVT TILTAK: Bryggermester Steinar Kvam fra Inderøy gårdsbryggeri mener lovverket henger etter i forhold til dagens virkelighet.

Foto: Morten Andersen / NRK
Trond Åm i Venstre

STØTTER BRYGGERNE: Venstres Trond Åm ønsker forslaget velkommen.

Foto: Privat /

– Loven som forbyr alkoholreklame er fra 1975. Det har skjedd ting i verden siden den tid, sier Petter Nome, leder i Bryggeriforeningen.

Han besøker for øyeblikket Bryggerifestivalen i Trondheim, og mener det er på tide at de små, lokale ølprodusentene får anledning til å informere om og reklamere for ølet sitt i fora som forbrukerne sjøl må oppsøke.

Mener små produsenter diskrimineres

– Nordmenn blir utsatt for store mengder alkoholreklame allerede. En stor del av det kommer i tillegg i beste sendetid på de store kanalene, i forbindelse med sportsarrangementer som Champions League og fotball-VM, sier Nome.

Han mener dette er direkte diskriminerende for de minste ølbryggeriene.

– Mindre produsenter har få eller ingen muligheter til å komme seg inn på det samme markedet som de store. Når de i tillegg verken får lov til å lage brosjyrer eller nettsteder som informerer om produktene sine, blir det vanskelig for dem.

– Det skulle gjerne vært enklere

Ølprodusent på Inderøy Gårdsbryggeri, Steinar Kvam, ønsker forslaget velkommen.

– I dag står det egentlig ganske tydelig i alkoholloven at all reklame for alkohol er forbudt. Det betyr at vi ikke kan skrive noe mer enn navnet på ølet – ikke hva det inneholder, ikke produktbeskrivelser, ikke hva slags mat det passer til. Vi har heller ikke lov til å ha bilde av flasker eller glass, så det er veldig begrensa hva vi får gjøre i markedsføringsøyemed.

Han sier kundene gjerne stopper opp, og er nysgjerrige på produktene de har.

– Øl er jo i vinden for tida. Folk kjøper ikke dette ølet for å drikke seg fulle, de drikker det for å nyte smaken. Jeg tror interessen for øl bare vil øke, og folk blir veldig glade når det ser at det finnes så mange typer øl, så det er jo synd at de ikke får høre om det, sier Kvam.

Petter Nome i Bryggeriforeningen er enig med Kvam, og mener tida er inne for å endre lovgivningen på området.

Vil ha modernisering av loven

– Loven som forbyr reklame er gammel, og tilpassa en verden uten internett. Vi mener det bør åpnes for at små, lokale ølbryggerier må kunne informere om sine produkter på nettsider og lignende, sier Nome.

– Det generelle alkoholreklameforbudet er helt ålreit, fordi det beskytter de små produsentene i konkurransen med de store selskapene. Men for 30 små ølprodusenter som ikke har lov til å skrive noe om sine egne produkter, er det vanskelig å komme seg inn i markedet, og å kunne leve av kortreist øl, sier Nome.

Han tror ikke ei eventuell lemping på regelverket vil føre til økt alkoholkonsum.

– Tror ikke på økt konsum

– For mange ølentusiaster handler dette om kvalitet framfor kvantitet. De er opptatt av smak, og av kortreist mat – ikke av å bøtte i seg. Vi tror ikke at økt kunnskap om øl vil føre til en forverra drikkekultur, tvert imot, sier Nome, som ikke tror det kortreiste ølet er det viktigste bidraget til fyllekulturen.

– Det svake butikkølet er jo det som det finnes minst info av alt om.

Flere politiske partier, deriblant Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet, støtter forslaget. Venstres Trond Åm er enig med Bryggeriforbundets spådom om at å tillate nettreklame ikke vil forverre alkoholkulturen.

Venstre støtter forslaget

– Vi tror ikke dette vil få negative konsekvenser for alkoholkulturen i Norge. Vi mener mangfold er positivt, og vi tror på å styrke den positive matkulturen som fins for kortreist mat, med øl fra småskalaprodusenter, sier Åm.

Han har ikke inntrykket av at det er mye fyll blant norske ølentusiaster.

– Å rette fokus mot mangfold og kvalitet, i stedet for konsum, vil være å bygge opp rundt en sunn og moderat omgang med alkohol, og ett av virkemidlene i den sammenhengen vil kunne være informasjon på nettet, sier Åm.