Eiliv Flakne og Enova vil satse mer på ladestasjoner langs norske hovedveger.
Foto: Jon Annar FordalEnova har så langt gitt offentlig støtte til stasjoner for hurtiglading av elbiler i byene. Det kan det fort bli slutt på.
– Kommersielt grunnlag
– I byene er det et kommersielt grunnlag for at ladetilbudet klarer seg selv, uten statlig støtte. Da har ikke Enova noe der å gjøre, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova til NRK.
Enova vil heller satse på flere ladestasjoner langs hovedvegnettet i Norge for at de som kjører elbiler ikke skal frykte å bli strømløse før de kommer fram til neste ladepunkt.
– Denne strategien er en forsikring om at rekkeviddeangsten blir fjernet i løpet av 2016. Ved hver femte eller sjuende mil, bør det være et ladetilbud langs hovedferdselsårene i Norge, sier Flakne.
– Hurtiglading er viktig
Christina Bu er generalsekretær i Norsk Elbilforening.
Foto: Roald, Berit / NTB scanpixMen eierne av elbilene er uenige i denne strategien fra Enovas side.
– De kommersielle aktørene tjener ikke penger på ladestasjonene i byene i dag. De er avhengige av offentlig støtte. Hvis ikke blir det bygd svært få stasjoner for hurtiglading framover, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.
– De fleste bruker ikke hurtiglading veldig ofte, men de gjør det innimellom. Spesielt hvis de har kjørt mye en dag, og skal noe ekstra. Det er viktig å ha ladestasjoner som et sikkerhetsnett, mener hun.