Hopp til innhold

Vil kutte støtte til ladestasjoner i byene

Staten bør slutte å sponse ladepunkter for bil i byene, og heller satse på hurtiglading langs hovedveiene mellom landsdelene. Det mener det statlige energisparebyrået Enova. Forslaget møter sterk motstand.

Elbil

Enova vil i framtiden fjerne statsstøtten til ladestasjoner i byene, og heller bruke penger på flere stasjoner ute på vegene.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Eiliv Flakne

Eiliv Flakne og Enova vil satse mer på ladestasjoner langs norske hovedveger.

Foto: Jon Annar Fordal

Enova har så langt gitt offentlig støtte til stasjoner for hurtiglading av elbiler i byene. Det kan det fort bli slutt på.

– Kommersielt grunnlag

– I byene er det et kommersielt grunnlag for at ladetilbudet klarer seg selv, uten statlig støtte. Da har ikke Enova noe der å gjøre, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova til NRK.

Enova vil heller satse på flere ladestasjoner langs hovedvegnettet i Norge for at de som kjører elbiler ikke skal frykte å bli strømløse før de kommer fram til neste ladepunkt.

– Denne strategien er en forsikring om at rekkeviddeangsten blir fjernet i løpet av 2016. Ved hver femte eller sjuende mil, bør det være et ladetilbud langs hovedferdselsårene i Norge, sier Flakne.

– Hurtiglading er viktig

Christina Bu

Christina Bu er generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Men eierne av elbilene er uenige i denne strategien fra Enovas side.

– De kommersielle aktørene tjener ikke penger på ladestasjonene i byene i dag. De er avhengige av offentlig støtte. Hvis ikke blir det bygd svært få stasjoner for hurtiglading framover, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

– De fleste bruker ikke hurtiglading veldig ofte, men de gjør det innimellom. Spesielt hvis de har kjørt mye en dag, og skal noe ekstra. Det er viktig å ha ladestasjoner som et sikkerhetsnett, mener hun.