NRK Meny
Normal

Vil heller ha dobbeltspor enn elektrisk tog

Jernbaneverket skal bruke over tre milliarder på å få Trønder- og Meråkerbanen elektrisk. Ei gruppe i Malvik mener elektrifisering av gamle spor er bortkastede penger og at det kan forsinke byggingen av et dobbeltspor.

Jernbaneverket skal bruke over tre milliarder på å få Trønder- og Meråkerbanen elektrisk. Ei gruppe i Malvik mener elektrifisering av gamle spor er bortkastede penger og at det kan forsinke byggingen av et dobbeltspor.

Totalt vil det koste over tre milliarder kroner å få jernbanestrekningene elektrisk

For at det skal kunne kjøre tog som går på strøm på Trønder- og Meråkerbanen, må flere bruer endres.

– Totalt er det 66 bruer fra Trondheim til Steinkjer, og fra Hell til Storlien. Det er alt ifra små tiltak som beskyttelsesskjerm til omlegging av hele veianlegget som må gjøres, forteller Jarle Bygd som er prosjektleder i Jernbaneverket.

Bedre tilbud

Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen

– Tilbudet blir bedre enn det det er i dag, forteller Brede Nermoen som er prosjektsjef i Jernbaneverket.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen ligger inne i den nåværende nasjonale transportplanen. Være-brua er den første Jernbaneverket skal gjøre noe med på strekningene. Arbeidet kan starte neste høst hvis Stortinget bevilger penger til våren.

– Miljømessig har det stor betydning. Det gir også muligheter med tanke på bedre materiell tilgang. Det kan brukes en stor ny flåte med tog som er kjøpt inn i Norge, og sånn sett blir tilbudet bedre enn det er i dag, forteller Brede Nermoen som er prosjektsjef i Jernbaneverket.

Møter motstand i Malvik

Ikke alle er like begeistret for elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. I Malvik vil mange gjerne ha jernbanetraseen vekk fra strandkanten og inn i dobbeltsporet tunnel. De er imot å gjøre traseen elektrisk nå, og vil heller ha dobbeltsporet inn i nasjonal transportplan så fort som mulig.

Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen

Folkeaksjonen Malvikstranda mener de har flere politikere på sin side i saken.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

– I Malvik snakker vi flere hundre millioner kroner vi skal bruke på å elektrifisere. Så skal det rives igjen om noen år, kanskje om 6–10 år for å bygge ny inn i fjellet, sier Wenche Eek i folkeaksjonen Malvikstranda.

Gruppa hevder å ha støtte blant politikerne.

– De aller fleste politikere vi har snakket med er enige i at vi aller helts burde startet med dobbeltsporet og ikke gå omveien langs den gamle traseen her, sier Eek.

Jernbaneverket mener på sin side at elektrifiseringsprosjektet bør fortsette som planlagt.

– I øyeblikket kan det virke lurt å utsette alt sammen, men det det dreier seg om her er rundt 13 kilometer av en strekning på over 200 kilometer hvor man kan spare en investering. Den består egentlig bare av en del stolper og fundament, sier Nermoen.

Han mener stolpene kan brukes om igjen den dagen det blir tunnel forbi Malvik.

– Sløsing med skattepenger

Totalt vil det koste over tre milliarder kroner å få jernbanestrekningene elektrisk. Av disse skal en halv milliard brukes på å gjøre om bruer og tunneler.

– Vi føler at dette er sløsing med skattebetalernes penger. Den største frykten er at dette blir ei sovepute og fører til at dobbeltspor som virkelig monner blir skjøvet langt fram i tid, sier Arve Sommerfelt i folkeaksjonen Malvikstranda.

Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen

22 millioner kroner koster det for ei ny bry over jernbanen på Være øst for Trondheim. Det må til når togene på Trønder- og Meråkerbanen skal kunne kjøre på strøm.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.