Hopp til innhold

Vil ha tilbake gammelt påbud

Trygg Trafikk mener det kan være livsfarlig å kjøre uten baklys. Ifølge et EU-direktiv fra 2011 er det ikke lenger påbudt med baklys på dagtid, og på nyere biler blir derfor ikke lysene tent automatisk.

Uten baklys i tunnel

Det kan være vanskelig å se bilen foran i en mørk tunnel. Trygg Trafikk ønsker et påbud om bruk av baklys.

Foto: Privat

Fornøyd med politiets innsats

Frode Skjervø i Trygg Trafikk frykter flere påkjørsler bakfra når folk kjører uten påslåtte baklys.

Foto: Borgar Sagbakken/NRK

Tidligere var det påbudt å bruke baklys på biler i Norge, men det er det ikke lenger fordi nye EU-bestemmelser overstyrer de norske reglene. Frode Skjervø i Trygg Trafikk i Nord-Trøndelag synes dette er merkelig.

– Liv eller død

– Dette handler faktisk om liv eller død. I en tunnel er bilen foran deg mer synlig om baklysene er på. Om vinteren kan refleksene være iset ned, og da er det viktig med baklys som er slått på, mener Skjervø.

Hovedgrunnen til at direktivet kom var å gjøre det påbudt å ha på kjørelys på dagtid i de andre EU-landene, men det var jo allerede påbudt i Norge. EU-direktivet overstyrer også de norske reglene om bruk av kjørelys bak.

– Vi ønsker å få tilbake de gamle reglene om baklys, men vi har en EU-bestemmelse der det heter at lysene bare skal lyse framover. Dette er for å spare miljøet. De nye ledlysene som brukes som kjørelys, bruker 25–30 prosent av energien som i ei vanlig lykt, sier senioringeniør i Vegdirektoratet, Asbjørn Hagerupsen.

– Kompromiss

Ts-generera Guro Ranes

Guro Ranes er avdelingsleder i Statens vegvesen.

Foto: Knut Opeide

Guro Ranes er avdelingsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Hun mener denne bestemmelsen er et resultat av et kompromiss med EU.

– Som i de fleste overnasjonale regelverk, blir det inngått noen kompromisser. Da blir det ikke alltid slik vi ønsker det, mener Ranes.

Det er fremdeles påbudt å ha på baklysene i tunneler og i mørket, men noen biler har ikke automatiske baklys. Da blir det opp til den enkelte bilist å sørge for at baklysene står på.

Trygg Trafikk frykter det har blitt flere ulykker med påkjørsler bakfra etter at reglene ble endret. Vegdirektoratet bekrefter at det ikke er gjort noen forskning på temaet, og Guro Ranes mener det er på tide.

– Hvis det har en sammenheng med flere ulykker, må vi se nærmere på det. Det må tas opp med EU, og de som jobber med regelverket der, mener hun.

EU har bestemt at det fra og med 2016 blir påbudt med baklys på bilene når det er mørkt og dårlig sikt. Det blir påbudt med sensorer på bilene som tenner baklysene automatisk om forholdene tilsier at det er nødvendig.