Hopp til innhold

Vil ha momsfritak på disse i Trondheim

Momsfritak på elsykler kan være med på å redusere biltrafikken i Trondheim og bør prøves. Det foreslår Arbeiderpartiet i Trondheim.

El-sykkel

Momsfritak på elsykler vil både bidra til å bedre folkehelsen og bymiljøet, mener Geir Waage.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

Utspillet kommer etter at partiets byrådslederkandidat i Oslo, Raymond Johansen, onsdag i VG tok til ordet for at dette kunne redde hovedstaden fra trafikkaos.

Aps Geir Waage i Trondheim ønsker derimot at et slikt avgiftsfritak bør gjelde for hele landet.

– Det er flere byer med et kupert terreng sånn som vi har her i Trondheim, hvor jeg tror mange innbyggere ville ønsket å skaffe seg en elsykkel hvis det hadde blitt billigere, forklarer Waage til NRK.

– Staten bør bidra

Raymond Johansen

ØNSKER FRITAK: Byrådslederkandidat Raymond Johansen vil ha momsfritak på elsykler i Oslo og Akershus.

Foto: NRK
Geir Waage

VIL HA SAMME REGLER: Geir Waage fra Ap mener elsykler bør gjøres billigere.

Foto: Anders Ulvolden / NRK

En elsykkel koster alt mellom fem tusen og opp til 50.000 kroner, avhengig av merke og yteevne. Med et momsfritak kan denne prisen reduseres med nesten sju tusen, og det mener Waage det er verdt.

– Jeg syns dette er penger staten bør spytte inn i noe som på sikt kan føre til både bedre byliv og ikke minst bedre folkehelse, understreker han.

Waage tror mange gjerne skulle byttet ut bilen med noe mer miljøvennlig.

– Det er nok flere potensiell elsykkel-brukere som i dag sitter i kø opp til Byåsen hver dag, men som kunne blitt motivert til å velge annerledes dersom elsykkelen ble billigere enn denne er i dag, sier Waage.

Ulike regler

En undersøkelse viser til sammenligning at bare en av fire ville kjøpt seg elbil uten avgiftsfritak. Waage mener det blir for dumt at reglene forskjellsbehandler.

– Det gir ingen mening at du i dag får støtte når du setter deg bak et ratt, men når du tråkker på et par pedaler så får du det ikke. Gevinsten av å få flere over på elsykkel kan i det lange løp være betydelig, sier Waage.

Finansdepartementet har så langt ikke ønsket å kommentere Johansens forslag.