Hopp til innhold

Vil ha snarvei til 11 milliarder

Verdens lengste flytebru kan bli gående tvers over Trondheimsfjorden. Prislappen krever spenstige finansieringsløsninger.

Illustrasjonsbilde av brua Flakk-Rørvik

Slik ser man for seg brua mellom Flakk og Rørvik. Her fra Flakksida, med Rørvik i bakgrunnen.

Foto: Illustrasjon: Vittorio Rokseth

Ferja Glutra i vårsola – på sambandet Flakk - Rørvik

Ferja Glutra på sambandet Flakk - Rørvik.

Foto: Kristian Hjertvik

Dette er en trafikkmelding fra NRK: På fergesambandet Flakk-Rørvik er den ene av de to fergene innstilt fram til i morgen tidlig på grunn av tekniske problemer. Det meldes om lange køer på begge sider av fjorden, og man må belage seg på minst en times ventetid.

Dette er et eksempel fra NRK Trafikk som mange har hørt mange ganger.
Men om noen år vil meldingene om akkurat dette fergesambandet kanskje forstumme.

«Hemmelig» planlegging

I Rissa har det i flere år, nærmest i all hemmelighet, pågått planlegging og prosjektering av en bruforbindelse mellom Flakk og Rørvik i stedet.

Det er Rissa Utvikling, som sammen med Rissa kommune, firmaet Rambøll, NTNU, Sintef og Sweco har storstilte planer om bru mellom Flakk og Rørvik.

Prosjektleder Olbert Aasan, daglig leder i Rissa Næringsutvikling, syns prosjektet er mer spenstig enn svevende.

– Vi vil ha bru over Trondheimsfjorden i området der ferjene i dag går til Fosen.
Vi vil knytte trondheimssida sammen med Fosen slik at 25.000 innbyggere på Fosen får forbindelse direkte inn til vår store by, Trondheim, sier han.

Verdens lengste flytebru

Aktørene starta planlegginga i 2008.

- Da var det to privatpersoner som lanserte ideen for Rissa Utvikling, og så har vi hatt flere samarbeidspartnere undervegs, sier Aasan og nevner Sintef, NTNU, Sweco og Rambøll.

Brua skal bygges som hengebru første stykket fra Flakk, slik at skip kan gå under. Deretter blir det verdens lengste flytebru som landes i Rørvik.

Kostnad: 11 milliarder

Prisen er stipulert til over 11 milliarder kroner.

– Det er et dristig og stort beløp, innrømmer Olbert Aasan.

Men han mener å ha noen spenstige forslag til finansieringsløsninger.

– Vi skal begynne å jobbe mer konkret med dette nå når vi har lansert ideen og vist at den er teknisk mulig å gjennomføre.

– Dette prosjektet vil lønne seg, og det vil også gi en miljøgevinst, mener han.

Aasan har tanker om å prøve å få til finansiering gjennom oljefondet, til tross for at pengene derfra per i dag kun brukes til å investere i utlandet.

– Fantastisk for Fosen!

Ove Vollan, ordfører i Rissa

Ove Vollan, ordfører i Rissa.

Foto: Høyre

Rissas ordfører Ove Vollan strir fortsatt med bompengesystemet i forbindelse med Fosen-vegene, men det ødelegger ikke gleden over bruplanene over fjorden.

– Det blir en fantastisk sak for Fosen. Vi kan bli som en bydel til Trondheim, sier han.

– Det blir like nært som Klæbu og de andre kommunene nært inntil Trondheim!

Også Vollan tror det kan være realisme i prosjektet. 3-4 år med planlegging, pluss noen år til brubygging, betyr etter ordførerens regnemaskin at brua kan stå ferdig om 10 til 12 år.

Han har også regnet ut kjøretiden fra for eksempel Brekstad til Trondheim med bru over fjorden, i tillegg til en fremtidig bru mellom Rissa og Ørland.

– Da vil det ta cirka 40 minutter, og det er svært tidsbesparende sammenligna med i dag.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.