NRK Meny
Normal

Vil fjerne ordene «Guds barn» fra dåpen

15. februar er det barnedåp for vesle Per-Torvund fra Trondheim. «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin Hellige Ånd og gjort deg til sitt barn», sier presten. Men er ikke Per-Torvund allerede Guds barn?

dåp

Sokneprest i Lommedalen menighet, Knut Grønvik, vil fjerne ordene «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin Hellige Ånd og gjort deg til sitt barn» fra dåpsliturgien.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Hva er forskjellen på et barn som er døpt, og et som ikke er det? Hva er det egentlig som skjer under dåpen?

For første gang i hvit kjole

Den 15. februar skal Per-Torvund for første, og kanskje eneste gang i livet ha på seg en hvit lang kjole. Han skal bæres til dåpen.

Mor, Maria Grødal Jacobsen, og far, Jean-Philippe Andre Caquet, har vært litt bakpå, for gutten er syv måneder og ganske stor, så det kan hende at han har vokst ut av kjolen som har gått i arv i generasjoner.

– Den ble hekla av bestemora mi, og har vært brukt av både faren min, tanta mi, søstera mi og meg. Den er jo en familietradisjon, og jeg tror ikke vi hadde kjøpt en dåpskjole dersom vi ikke hadde hatt denne, sier Jean-Philippe til NRK.

Tobarnsfaren sier han ikke er så opptatt av liturgien som skjer under dåpsseremonien, men at han vil at Per-Torvund skal være en del av det store, kristne fellesskapet.

Ved å bli døpt har man en fot innenfor.

Jean-Philippe Andre Caquet

Guds barn helt fra starten

Andaktsholder Knut Grønvik.

Sokneprest i Lommedalen menighet, Knut Grønvik, mener at vi alle er Guds barn helt fra starten.

Foto: Ned Alley / NRK

Vannet helles i døpefonten.

«Herre Jesus Kristus, takk for dåpens vann, som ved ditt ord er en nådens kilde. I dåpen frir du oss fra syndens og dødens lov, og forener oss med deg i den seier du vant ved din død og oppstandelse. Gi dem som døpes nytt liv ved din hellige Ånd.»

Under dåpsseremonien er det flere tekster som leses opp, og disse er kanskje ikke noe vi alle husker, heller ikke Maria og Jean-Philippe. Men etter presten har tørket vannet av hodet til barnet sier han «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin Hellige Ånd og gjort deg til sitt barn og tatt deg inn i sin troende menighet.» Så er spørsmålet, er vi ikke alle Guds barn fra starten? Blant annet Per-Torvund?

– Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal svare på det. Hvis jeg husker mine bibelsitater riktig så er man jo det i utgangspunktet, men jeg vil si at man ved å bli døpt får en fot innenfor, sier Jean-Philippe.

Det var Vårt land som først omtalte saken. Sokneprest i Lommedalen menighet, Knut Grønvik, mener at vi alle er Guds barn helt fra starten. Han har jobbet som menighetsprest i tre år og har flere ganger støtt på utfordringen med å forklare ordene «Den allmektige Gud har nå gitt deg sin Hellige Ånd og gjort deg til sitt barn». Derfor vil han nå at de skal tas vekk fra liturgien.

– I starten opplever man at det er noe veldig guddommelig med å få et barn. Den opplevelsen skal ikke kirken tone ned. Derfor mener jeg at vi må finne en måte som sier ja til den erfaringen, og samtidig sier at dåpen gir barnet noe det ikke får uten videre, sier presten.

Grønvik får støtte fra Trond Bakkevig, prost i Vestre Aker prosti i Oslo.

– Jeg er ikke så glad for at vi i liturgien sier «gjort deg til sitt barn», men vi har strevd med å finne andre gode formuleringer for det, sier Bakkevig til Vårt land.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

barndøpesfamile

Maria Grødal Jacobsen og Jean-Philippe Andre Caquet vil at barnet deres Per-Torvund skal døpes i kirka, men fokuserer ikke mye på den religiøse delen ved det.

Foto: Margrete nåvik / NRK

Per-Torvund allerede Guds barn

Presten er altså enig i det Jean-Philippe sier, Per Torvund er allerede Guds barn og har vært det hele tiden. Men han mener derimot at barnet får noe under dåpen som man ikke ville fått ellers.

– Under dåpen snakker man om å bli født på nytt til evig liv. I den kristne kirke tror vi at det finnes en vei til evig liv, og den går gjennom Jesus Kristus, sier han.

Presten mener det kan diskuteres om man må til kirka for å komme inn på den veien.

– Men hvorfor skulle man ikke gå til kirka? Når det er i kirka man forkynner det evige livet, sier han.

– Kanskje man ikke står for alt som kirka står for?

– Hvis det er slik, synes jeg det er en veldig real sak å la være å døpe.

Jeg har ikke reflektert så mye over den religiøse biten.

Maria Grødal Jacobsen

– Forskjell på å være døpt og ikke

Døpe

Prest Grønvik mener det er en forskjell på den som blir døpt og ikke.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Presten mener det er forskjell på den som blir døpt og ikke, men vil ikke dra det så langt som å si at man uten dåp ikke får evig liv.

– Jeg er ikke villig til å si det, for jeg er ikke så opptatt av å definere hva som ikke skjer med dem som ikke er døpt. Jeg er opptatt av å si at dåpen gir noe. Det jeg har fått å forkynne er det evige livet i Jesus Kristus, og det skjer gjennom dåpen.

Og presten mener at dersom man først skal si noe om Guds barn under dåpen, så kunne det vært:

«Du er guds elskede barn. Gud har født deg på nytt ved sin ånd og ved vann. Gud velsigne deg med sin nåde til det evige liv».

Fokuserer ikke på den religiøse delen

Jean-Philippe og Maria tenker ikke så mye på dette med evig liv, de fokuserer heller på å hedre sønnen akkurat denne dagen.

– Vi i familien møtes og har en trivelig dag sammen. Jeg har ikke reflektert så mye over den religiøse biten. Vi tok det opp når vårt første barn ble født, og da var Jean veldig klar på at han ville at hun skulle døpes, og da sa jeg OK, sier Maria.