Hopp til innhold

Vil det skal svi å kjøre bil i Trondheim

Trondheims varaordfører Hilde Opoku (MDG) vil bruke både gulrot og pisk for å få bukt med økningen i biltrafikken. Og elbilsjåførene slipper ikke unna denne gangen.

Opoku

– Veksten i biltrafikken har blitt betydelig redusert i Trondheim, selv om vi har hatt økning i innbyggertallet, hevder varaordfører Hilde Opoku (MDG).

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Sist uke fortalte NRK at biltrafikken øker i Trondheim, mens det i Bergen er nedgang og i Oslo stabilt. Dette til tross for at Trondheim er den eneste byen som har inngått en bymiljøavtale med staten som skal sikre til sammen 3,7 milliarder kroner til kollektiv- og sykkelsatsing.

– Tallene viser at det først og fremst er elbilsjåførene som har begynt å kjøre til jobben igjen. Det betyr at vi må legge innsatsen der, sier varaordfører Hilde Opoku fra Miljøpartiet De Grønne.

For bymiljøavtalen skiller ikke mellom bensin-, diesel- og elbiler. Det er antallet biler totalt som skal ned.

– Vi må se på fordelene elbileierne har fått, for dette handler ikke bare om CO₂-utslipp, men også om arealbruk.

Trafikk Trondheim

Det kan bli færre parkeringsplasser både i Trondheim sentrum og ved kjøpesentrene.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Har ansatt reiserådgiver

– Elbilene har hatt mange fordeler, og Trondheim var tidlig ute i så måte. Men vi har sett elbilsjåfører bruke fordelene som smutthull til å være trafikanter på en annen måte enn det vi la til rette for, sier Opoku, og oppfordrer til en felles dugnad.

– Vi kan ikke bare ta oss til rette som enkeltpersoner, og vi ønsker at folk først og fremst frivillig skal velge andre alternativer.

Varaordføreren sier de først og fremst vil bruke gulrot i jobben med å få ned biltrafikken, og nevner at kollektivsystemet stadig forbedres og at kommunen blant annet har ansatt en reiserådgiver.

– Det er bygget mange sykkel- og gangstier i Trondheim, men det er ikke sikkert alle som bare har kjørt bil er klar over det. Reiserådgiveren skal oppsøke større bedrifter og fortelle om mulighetene.

LES: Vil kutte gratis elbil-parkering i Trondheim

P-avgift på kjøpesentre

Men Opoku er heller ikke fremmed for å svinge pisken, om informasjon og oppmuntring ikke er nok.

– Vi må kanskje se på om vi skal øke bomprisene. Vi er også i ferd med å redusere antall parkeringsplasser rundt idrettsanlegg, og vi er i dialog med private aktører for å innføre parkeringsavgift på kjøpesentre.

Gjennom bymiljøavtalen får Trondheim 60 millioner "belønningskroner" i året, men hvis byen ikke greier å nå målen i avtalen, trekkes pengene som skal gå til sykkel, gang og kollektiv tilbake.

LES: Vil gjøre stas på fotgjengeren