80 prosent av de spurte trønderne synes det er flaut ikke å klare å legge til brygga, mens 65 prosent synes det er flaut å bli tatt med for høy promille. Det viser en ny undersøkelse utført av alkovettorganisasjonen Av-og-Til.
– Det er bedre å være litt klønete, enn å kjøre med promille. Er du i båt og har promille, så utsetter du deg selv og andre for fare, sier Kari Randen, daglig leder i Av-og-Til.
Leder i Malvik Båtforening, Hans Kristian Helgesen, er enig.
– Med tanke på hvor mye skade man kan forårsake med en hurtigbåt som går fort, høres det alarmerende ut, sier han.
- Les også: Meiner mange ulukker kunne vært unngått
Flaue trøndere
Undersøkelsen har delt båtførene inn i sju regioner: Akershus/Oslo, Hedmark/Oppland, Sør-Østlandet, Agder/Rogaland, Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Båtførerne har blitt spurt om de synes sju ulike situasjoner på sjøen er flaue. Trønderne er flauest, og scorer høyest i fem av sju situasjoner.
Disse situasjonene er å gå på grunn, å kaste dreggen i en annen båt eller i slepejolla, å bli stoppet med for høy promille og ikke klare å legge til brygga.
– Jeg kan skjønne at det oppleves som flaut å ikke klare å legge til brygga, men det handler om å ta seg god tid. Så får man heller kløne litt og ha litt selvironi rundt det, sier Helgesen i Malvik Båtforening.
Å kjøre på andre båter på vei inn eller ut av havner, og å kaste dreggen uten å feste tauet, synes flest båtførere i Oslo og Akershus er flaut. Båtførerne i Hedmark og Oppland er minst flaue og scorer lavest i fire situasjoner.
Du kan se alle resultatene i tabellen nederst i saken.
- Les også: En hund etter båtliv
– Like farlig å kjøre bil som båt
Kari Randen i Av-og-Til er også aktiv i kampanjen «Klar for sjøen», som jobber med å bygge holdninger til edru båtføring. Målet er å redusere promillerelaterte ulykker og dødsfall fra fritidsbåter.
– «Klar for sjøen» er en kampanje som jobber med å minne folk langs hele kysten om at det er viktig å føre båt med et klart hode, sier Randen.
På sjøen kan du ha maksimalt 0,8 promille for å føre en båt, mens for å kjøre bil er grensen 0,2. Randen oppfordrer alle til å holde seg edru bak roret uansett.
– I utgangspunktet er det like farlig å kjøre båt med promille, som bil. Godt alkovett handler om være en god båtfører, og det å være edru bak roret gjør at du har de beste forutsetningene til å få deg og dine trygt hjem, sier hun.