Hopp til innhold

Verre å dumme seg ut enn å bli tatt med promille

Trøndere synes det er verre å være klønete på sjøen, enn å bli tatt i kontroll med for høy promille.

Småbåter

FLAUE TRØNDERE: Trøndere synes mange situasjoner på sjøen kan oppleves som flaue. (Illustrasjonsfoto).

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

80 prosent av de spurte trønderne synes det er flaut ikke å klare å legge til brygga, mens 65 prosent synes det er flaut å bli tatt med for høy promille. Det viser en ny undersøkelse utført av alkovettorganisasjonen Av-og-Til.

– Det er bedre å være litt klønete, enn å kjøre med promille. Er du i båt og har promille, så utsetter du deg selv og andre for fare, sier Kari Randen, daglig leder i Av-og-Til.

Leder i Malvik Båtforening, Hans Kristian Helgesen, er enig.

Hans Kristian Helgesen

ALARMERENDE: Hans Kristian Helgesen i Malvik Båtforening synes resultatet er alarmerende med tanke på hvor mye skade man kan forårsake med en båt.

Foto: Privat

– Med tanke på hvor mye skade man kan forårsake med en hurtigbåt som går fort, høres det alarmerende ut, sier han.

Flaue trøndere

Undersøkelsen har delt båtførene inn i sju regioner: Akershus/Oslo, Hedmark/Oppland, Sør-Østlandet, Agder/Rogaland, Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Båtførerne har blitt spurt om de synes sju ulike situasjoner på sjøen er flaue. Trønderne er flauest, og scorer høyest i fem av sju situasjoner.

Disse situasjonene er å gå på grunn, å kaste dreggen i en annen båt eller i slepejolla, å bli stoppet med for høy promille og ikke klare å legge til brygga.

– Jeg kan skjønne at det oppleves som flaut å ikke klare å legge til brygga, men det handler om å ta seg god tid. Så får man heller kløne litt og ha litt selvironi rundt det, sier Helgesen i Malvik Båtforening.

Å kjøre på andre båter på vei inn eller ut av havner, og å kaste dreggen uten å feste tauet, synes flest båtførere i Oslo og Akershus er flaut. Båtførerne i Hedmark og Oppland er minst flaue og scorer lavest i fire situasjoner.

Du kan se alle resultatene i tabellen nederst i saken.

– Like farlig å kjøre bil som båt

Kari Randen

VÆR HELLER KLØNETE: Kari Randen i alkovettorganisasjonen Av-og-Til, mener det er bedre å være litt klønete enn påvirket av alkohol bak roret.

Foto: AV-OG-TIL

Kari Randen i Av-og-Til er også aktiv i kampanjen «Klar for sjøen», som jobber med å bygge holdninger til edru båtføring. Målet er å redusere promillerelaterte ulykker og dødsfall fra fritidsbåter.

– «Klar for sjøen» er en kampanje som jobber med å minne folk langs hele kysten om at det er viktig å føre båt med et klart hode, sier Randen.

På sjøen kan du ha maksimalt 0,8 promille for å føre en båt, mens for å kjøre bil er grensen 0,2. Randen oppfordrer alle til å holde seg edru bak roret uansett.

– I utgangspunktet er det like farlig å kjøre båt med promille, som bil. Godt alkovett handler om være en god båtfører, og det å være edru bak roret gjør at du har de beste forutsetningene til å få deg og dine trygt hjem, sier hun.

Hvilke av disse situasjonene ville du ha opplevd som flaut på sjøen?

Akershus og Oslo

Hedmark og Oppland

Sør- Østlandet

Agder og Rogaland

Vestlandet

Trøndelag

Nord-Norge

Ikke klare å legge til brygga

71 %

58 %

67 %

69 %

72 %

80 %

46 %

Kjøre på andre båter

71 %

63 %

67 %

69 %

66 %

60 %

55 %

Å gå på grunn med båten

62 %

45 %

63 %

60 %

63 %

69 %

52 %

Kaste dreggen uten å feste tauet

64 %

46 %

60 %

61 %

56 %

60 %

58 %

Kaste dreggen i en annen båt/slepejolla

64 %

41 %

56 %

58 %

53 %

65 %

52 %

Bli stoppet i kontroll med for høy promille

60 %

63 %

51 %

49 %

57 %

65 %

55 %

Kjøre over fiskesnøret til noen og få det i propellen

49 %

43 %

51 %

50 %

53 %

56 %

De høyeste tallene i hver kategori er uthevet.