Magnhild Sundland (26) var nær ved å gi opp drømmen om å bli motedesigner da hun endelig fikk napp hos Innovasjon Norge.
Hard jobbing i USA
Trondheims-jenta har ofret mye for å nå den store drømmen. Etter mange år med beintøff jobbing, er hun i gang med sin nye treningskolleksjon. Veien dit har vært tøff, men hun har aldri ønsket å gi opp.
– Design er en del av sjelen min, hvis jeg skulle legge det bort ville det nok føltes som en kjærlighetssorg, sier hun til NRK.
Sundland flyttet til USA da hun var ferdig med videregående. Der tok hun en bachelor i Fine Arts and Design, ved Miami International University of Arts and Design.
Siden har hun jobbet målrettet for å få en fot innenfor motebransjen.
Måtte jobbe uten lønn
For å få nødvendig erfaring jobbet Sundland mye gratis etter studiene. Trønderen legger ikke skjul på at bransjen ofte utnytter unge designere.
– Det er mange om beinet og derfor forventes det at man jobber uten lønn. Det er nesten noe du bare må gjøre, sier hun.
Designeren jobbet for motehus i Miami, Paris, London og København. Det meste av arbeidet var ulønnet. Et av stedene hun jobbet ble hun lovet at hun skulle få betalt stilling, hvis hun bare holdt ut litt lengre.
– De sa jeg bare måtte jobbe litt mer, og litt mer, men til slutt ble det ikke noe videre arbeid likevel, forteller hun.
Selv om karrierevalget er utfordrende, har hun forsonet seg med at det er en viss risiko forbundet med veien hun har valgt.
– Feiler man, så feiler man. Jeg er såpass ung at det skal gå fint.
Beyoncé kledd i Sundlands design
Da Sundland bodde i London jobbet hun for store navn som Kristian Aadnevik og B-side by Walé. Hos sistnevnte fikk hun være med på å designe plagg til en kommende kolleksjon. Det skulle vise seg å bli et stort høydepunkt.
Superstjernene Beyoncé og Rihanna, ble nemlig siden sett i klærne Trondheims-jenta hadde designet.
Rihanna hadde på seg en lue, og Beyoncé en T-skjorte.
– Det var utrolig stort da to verdensstjerner plutselig gikk kledd i noe jeg hadde laget, sier hun entusiastisk.
T-skjorten ble delt på Beyoncés Twitter-konto, som har millioner av følgere.
Sundland ble likevel ikke rik av den grunn. Stillingen hos B-side by Walé var også ulønnet.
Satser på Norge
Etter mange år i utlandet vendte Sundland nesen hjemover. Hun ville prøve seg som designer i Norge.
– Markedet i Norge er krevende, men også spennende. Her er det en del regelverk man må forholde seg til, men det gjør det også tryggere, sier hun.
Ferden gikk til hjembyen Trondheim, hvor hun blant annet jobbet for den Trondheims-baserte designeren, John Erling Vinnem, som står bak klesmerke Johnny Love.
– Erling er en veldig all right fyr, han var flink til å dele egne erfaringer, sier hun.
Typisk å si at Norge er for lite
John Erling Vinnem tror Sundland gjør rett i å satse på det norske markedet. Designeren mener det er typisk å si at Norge er for lite.
– Har du en suksesshistorie fra en plass, er det noe du kan ta med deg videre, sier han.
Designerens klær selges i butikker over hele verden.
Vinnem husker Sundland som en flink og dedikert designer. Han mener det er et godt utgangspunkt for en fremtidig kolleksjon.
– Har du et godt produkt som er unikt, da har du en sjanse.
Det viktigste er å være nøye i starten, istedenfor å gape over for mye, mener Johnny Love-designeren.
Trangt nåløye
Da Sundland var nær ved å gi opp drømmen om å bli motedesigner fikk hun endelig napp hos Innovasjon Norge. De vil gi henne støtte til å komme i gang med sin første kolleksjon med treningstøy.
– Det var en fantastisk beskjed! Jeg hadde egentlig fått høre at det var liten vits å søke, sier hun.
Rådgiver i Innovasjon Norge, Janne Bøklep, forteller at støtteordningen får utallige søknader fra unge og håpefulle designere hvert år. Det skal imidlertid mye til for å få støtte. En skisse eller ide til kolleksjon, holder ikke. Designerne må komme med noe nytt.
– Vi ser helst at de vi støtter har en del praktisk erfaring. Innovasjon Norge er opptatt av gjennomføringsevne, sier hun til NRK.
Designerne bør ha en plan for produksjon, salg, og drift. De bør også ha en tanke om hvem som er målgruppen for klærne. God kjennskap til bransjen er en fordel, mener Bøklep.
– Vi ønsker å velge ut de beste prosjektene, og de som har best mulighet til å lykkes, sier rådgiveren.
De Trondheims-baserte designerne Jonny Love og Livid Jeans er blant prosjektene som har fått støtte av Innovasjon Norge. Bøklep synes det er kjekt å se at designerne har fått et solid fotfeste i bransjen. Hun håper Sundland også vil lykkes.
Satser på treningstøy
Sundland ser nå lyst på fremtiden. Hun er godt i gang med arbeidet med den nye treningstøy-kolleksjonen.
I vår var hun i München på en stor messe for treningsklær. Der fant hun en produsent fra Portugal, som skal produsere kolleksjonen.
– Det var utrolig spennende å lære om alle de tekniske detaljene ved treningstøy. Klærne skal gjerne være vanntett og vindtett, samtidig som det skal kunne puste. Det er litt å tenke på for å si det sånn, sier hun.
God funksjonalitet og fine detaljer, kjennetegner Sundlands klær. Hun eksperimenterer også med bruk av ulike prints, for å gjøre tøyet mer spennende.
Fokuserer på den kommende kolleksjonen
For å få endene til å møtes har trønderen jobbet som treningsinstruktør, ved siden av arbeidet med firmaet sitt. Hun tror sidejobben er en stor fordel for arbeidet videre.
– Det blir enkelt å få tilbakemeldinger fra kundene på hva som funker, og hva som ikke funker, sier hun.
Nå vil Sundland fokusere på den kommende kolleksjonen.
– Det ligger mye arbeid foran meg, men jeg er veldig takknemlig for at jeg får drive med det jeg brenner for, sier hun til NRK.