Hopp til innhold

Unik MC-hjelm demper støyen

Han fikk piping i ørene sommeren han tok motorsykkellappen. Seks år senere er gründeren klar med verdens første MC-hjelm som aktivt demper støyen.

Dag Loe, gründer i Daal

UT I MARKEDET: Dag Loe, gründer og daglig leder i Daal Noise Control Systems, har nylig lansert verdens første aktivt støydempende MC-hjelm.

Foto: Folkeinvest

Dag Loe holdt på med en mastergrad i akustikk ved NTNU, og hadde bestemt seg for å leve av hørsel resten av livet.

Så tok han motorsykkellappen.

– Piping i ørene og trøbbel med hørselen er et kjent problem for motorsyklister. Straks jeg opplevde det selv startet jakten på en god støydempende hjelm.

Det sier Dag Loe, gründer og daglig leder i Daal Noise Control Systems i Trondheim.

Som student ved NTNU hadde Loe lett tilgang til landets fremste fagmiljø innen aktiv støydemping, og dermed var han i gang.

Hjelmen han hadde behov for fantes nemlig ikke på markedet.

Daals støydempende MC-hjelm

Daal samarbeider i første omgang med hjelmprodusenten Nolan, og teknologien er tilpasset hjelmer de produserer.

Foto: DAAL

Reduserer vindstøy

Drøyt seks år senere kan han og kollegene i Daal tilby verdens første MC-hjelm med teknologi som gir aktiv støydemping.

Ifølge Loe har ikke satsingen vært mulig uten støtten fra Innovasjon Norge og investormiljøet i Trøndelag gjennom Folkeinvest.

Etter år med testing settes nå produksjonen i gang.

– Vi har utviklet en teknologi som gjør at motorsyklistene får redusert vindstøyen, samtidig som de fortsatt hører viktige trafikklyder. Det er den kraftige lavfrekvente støyen som dempes, sier Loe.

Markedet for slike hjelmer er stort, og det finnes ingen hjelmer med tilsvarende løsning i dag.

Sintef tester støydempende hjelm fra Daal Noise Control

Verdens første støydempende MC-hjelm er testet i lab ved Sintef i Trondheim.

Foto: Sintef

Testet i lab

Støyen i mange MC-hjelmer holder over 110 desibel.

Det er gjort flere undersøkelser knyttet til utmattelse og tretthet hos sjåfører i biler og lastebiler, men ikke på motorsykler.

Gjennom et samarbeid med Daal har Sintef testet hvordan støyen påvirker motorsykkelføreren.

Forsøkene ble gjort i laben, med et oppsett i Virtual Reality og en ekte motorsykkel.

– Kjører man motorsykkel jevnt og lenge så blir det slitsomt. Mange kjører derfor med ørepropper. Vårt mål var å finne ut om dette også påvirker trafikksikkerheten.

Det sier Sintef-forsker Trond Vedul Tronstad.

Både konvensjonelle hjelmer og Daals hjelm med aktiv støydemping ble testet.

Tron Vedul Tronstad

Sintef-forsker Trond Vedul Tronstad sier mer forskning må til for å kunne se effekten ved bruk av aktivt støydempende MC-hjelm.

Foto: Sintef

Må testes på vei

– Vi vet at hjelmen oppleves mer komfortabel og gir mindre bråk, men forsøkene i lab ble for enkle til å konkludere sikkert om førerne ble mindre utmattet uten den lavfrekvente lyden.

I følge Tronstad må testing gjøres på sommersesongen, og ut i det virkelige livet på veiene. Det er også usikkert hvor lenge man må kjøre for å få frem effekter.

Om forskningssamarbeidet blir utvidet er foreløpig ikke avgjort.

Les også Redder liv i bil, men er ikke et EU-krav: – Jeg synes det er merkelig

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk (t.v.) og selger Morten Holseth ved Bertel O. Steen Trondheim.

– Trafikksikkerheten er viktig for oss, og dette er også noe hjelmprodusentene er opptatt av. Men akkurat nå prioriterer vi å få levert produktene og ivareta kunder og investorer, sier Dag Loe.

Selskapet har nå rundt 350 aksjonærer, og flere av investorene har vært med å teste ut hjelmen underveis.

Bård Morten Johansen

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk mener det er viktig å utvikle teknologi som kan gi færre ulykker i trafikken.

Foto: Erland Knutsen / NRK

Søvnig, eller mer opplagt?

Trygg Trafikk har med interesse fulgt testingen Sintef har gjort, og håper de jobber videre for å få klarere svar.

– Det er jo fortsatt usikkert om man blir mer søvnig eller mer opplagt når støybelastningen reduseres. Forstår at forskningen så langt ikke kan gi tydelig svar på det.

Det sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Han kjører selv motorsykkel, og vet støynivået varierer ut fra hvilken motorsykkel du kjører og hvilken hjelm du bruker. Støy virker også forskjellig på folk.

– Det kan suse i ørene i flere timer etter en langtur.

Johansen sier Trygg Trafikk heier på all forskning som kan bidra til økt trafikksikkerhet.

– En sideeffekt som er viktig på lang sikt, er om dette kan bidra til å redusere hørselsskader på grunn av vedvarende støy.

Les også Splitter ny vei får kjøretøy til å riste: – Hele bilen vibrerte

Anders Aasen.