"Hvilket transportmiddel benytter du
vanligvis til og fra arbeid eller skole?" Dette var spørsmålet 400 trondhjemmere svarte på i forbindelse med undersøkelsen som ble utført i september i fjor.
Av de 400 spurte svarte 18 prosent at de sykler til og fra jobb eller skole, mens 14 prosent svarte at de tar buss.
Tallet på syklister ligger langt over det som er vanlig på landsbasis. Sykkelbruken i de største byene har tradisjonelt ligget på mellom 4 og 8 prosent.
Seksjonsleder i Statens vegvesen, Erik Jølsgard, tror satsinga på bedre sykkelnett er årsaken til økninga i Trondheim.
I løpet av de siste 10 åra er det brukt ca 160 millioner kroner på å bedre sykkeltilbudet. Midlene er kommet fra Trondheimspakken, det vil si inntekter fra bomringen.
Når den avvikles om 4 år, er Jølsgard usikker på om utbygginga likevel vil fortsette.