Hopp til innhold

Veisalt "tvinger" syklistene opp på fortauet

Gående reagerer på at syklister kjører på fortauet, selv der det finnes sykkelveier. Årsaken er at veisaltet ødelegger syklene, sier Syklistenes Landsforening.

Syklister på fortauet

Mange gående opplever at syklister ofte kommer tett på og i høy fart.

Foto: Lars Erik Skjærseth / NRK

I vintermørket opplever mange det som utrygt at syklister suser forbi i høy fart på fortauet - som ifølge trafikkreglene først og fremst er for de gående. Sjuåringen Theo forteller at syklistene ofte kommer ganske fort når han går til og fra skolen.

– Det er ikke gøy når det kommer syklister både forfra og bakfra. En gang ble storesøsteren min påkjørt av en syklist, sier han.

Syklister på fortauet

Syklister i høy fart kan oppleves skremmende for gående.

Foto: Lars Erik Skjærseth / NRK

Richard Liodden Sanders

– Folk som er vant til å sykle på vinteren skyr salt, sier Richard Liodden Sanders i Syklistenes Landsforening.

Foto: Sintef

Kristin Øien er en av dem som sykler på gangveien, og ikke på bar asfalt like ved.

– Jeg foretrekker å sykle der det finnes litt snø og is. Det er fryktelig grisete å sykle der de har saltet, noe som går ut over både klær og sykkel, sier hun, og bedyrer at hun sykler rolig når det er flere på veien.

LES: Syklister skaper stadig mer misnøye

– Har blitt skubbet av syklister

Fotgjenger Therese Clausen synes det er for mange syklister på gangstien, og sier hun flere ganger har måttet hoppe unna for ikke å bli kjørt ned.

– Jeg har også blitt skubbet og dyttet av syklister. Det er både skoler og barnehage i nærheten, så det er mange barn som går her morgen og ettermiddag, sier hun.

– Vi betrakter fortauet som de gåendes areal - et sted vi kan sykle på bare dersom det er få gående der, forsikrer Richard Liodden Sanders, leder i Syklistenes Landsforening Trondheim.

Han ser likevel at enkelte syklister tyr til fortauet fordi saltet i sykkelbanen tærer på syklene.

– Vi har fått veldig mange henvendelser fra syklister som lurer på hvorfor det saltes så mye, og hvorfor det saltes også før det snør. Saltet ødelegger sykkelens gir og kjede, samt fører til at sykkelen ruster.

LES: – Sykkel tryggere enn bil på glatta

Therese Clausen

Therese Clausen synes mange syklister ikke tar hensyn til de gående.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Vil ha kosting i stedet for salting

Sanders sier det er gledelig at Miljøpakken i Trondheim har fått midler til bedre vinterdrift for både gående og syklende.

I Miljøpakkens "Sykkelstrategi for Trondheim" heter det blant annet at kommunen skal sørge for raskere utrykning ved snøfall. Det slås også fast at det tillates maksimum en centimeter løs snø før brøyting, kosting og eventuelt salting.

– Vi har imidlertid sett at det brukes mer salt enn vi var forberedt på. Brøyting og kosting bør være et alternativ til salting av sykkelveiene, sier Sanders.

Vil slippe unna biltrafikken

Matias Jensen Jeppesen

– Hvis jeg møter flere unger på fortauet, senker jeg farten og bruker bjella, sier Matias Jensen Jeppesen.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Matias Jensen Jeppesen sier han sykler på gangveien for å slippe unna biltrafikken.

– Jeg føler meg mye tryggere der. Dessuten går saltet ut over sykkelen min, og gir og bremser må vedlikeholdes mer hvis jeg sykler på veien.

Richard Liodden Sanders i Syklistenes Landsforening vil uansett anbefale syklister å også sykle på vinteren.

– Men det er lurt å skylle og smøre sykkelen ofte.

LES: Dette bør du gjøre med sykkelen nå