– Jeg har aldri sett så mye vann i området vårt.
Det sier kontrollingeniør i Statens vegvesen, Morten Breen. Det var han som torsdag morgen klokka 07.00 oppdaget at ikke alt var som det skulle på Klett, like sør for Trondheim.
– Ved Ekra og ved Bjørgum er det pumper som skal starte automatisk. Det hadde de ikke gjort, forteller han.
Torsdag jobbet både Statens vegvesen og deres entreprenør knallhardt for å holde vannet unna veiene.
Tidligere på dagen hadde en bil havnet i vannet ved Ekra. To personer måtte svømme til land etter å ha kommet seg ut av bilen.
– Vi har fått startet pumpene manuelt og vannet er på vei ned, men det tar tid, sier Breen.
Torsdag kveld var vannmassene borte, og pumpene er nå tilbake i normal drift.
De største rørene i Norden
E6 forbi Klett ble åpnet i 2018. Ved bekkeløpet Søra i området har Statens vegvesen lagt ned rør som er 3 meter i diameter og som skal kunne ta unna 15.000 liter i sekundet.
Det er de største rørene til dette formålet som er lagt ned i Norden.
Dette er et rasutsatt område og i hele bekkeløpet er det tatt høyde for 40 prosent økning i vannmengdene med tanke på framtidig klima.
Kontrollingeniør, Terje Engstrøm, sier en isklump i elven kan ha vært årsaken til at pumpene ikke fungerte.
– Det var jo et ekstremt vær vi hadde på natten og formiddagen. Likevel skal pumpene være dimensjonert til å ta opp slike vannmasser, sier Engstrøm.
Tatt høyde for klimaendringene
– Jeg har vært der nede torsdag og sett. Der går det helt fint. Det er greit å se at det fungerer, sier Svein H. Selliseth i Statens vegvesen.
En liten kilometer sørover mot Melhus fungerte det altså ikke like godt da pumpene sviktet.
– Vi hadde tilsvarende situasjon i fjor. Nå blir det full gjennomgang av systemene, sier Morten Breen.