Trafikalt grunnkurs innføres nå som nytt valgfag, og skal kunne velges over hele landet.
– Valgfaget kan redde liv
Trygg Trafikk er svært fornøyd med tiltaket.
– Hvis vi får faget til å fungere etter hensikten tror jeg det vil være med på å gi ungdommene en bedre plattform for livet i trafikken. Jo mer undervisning, dess bedre trafikanter vil de bli, mener Idar Ertås, distriktsleder i Trygg Trafikk i Nord-Trøndelag.
Han er overbevist om at det nye faget vil redde liv.
– Det er jeg overbevist om, ingen tvil om det. Derfor håper jeg alle ungdomskoler tar dette alvorlig og vil tilby dette til elevene.
En av skolene som skal ha faget er Belset ungdomsskole i Bærum.
– Jeg tror dette faget er viktigere i et samfunnsperspektiv enn de andre valgfagene. Elevene er veldig interesserte. De tenker at det skal hjelpe dem med å få lappen, mens vi tenker på trafikksikkerheten, sier Håvard Ulfsnes, rektor ved Belset ungdomsskole.
- Les også: 13 av 26 trafikkdrepte kunne overlevd
Tror på merkbar reduksjon
I 2012 døde 148 personer i trafikken i Norge. Det er det laveste antallet siden 1950. Men av de drepte, er 20 prosent i aldersgruppen 15–24 år.
Les også: Fakkeltog for trafikkdrepte i 2012
– Denne aldersgruppen søker ofte risiko. De har ikke en ferdig utviklet hjerne, så de klarer ikke tenke konsekvenser og selvregulering på samme måte som voksne, sier Bård Morten Johansen, distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag.
For Trygg Trafikk er noe av målet med valgfaget at det trafikale grunnkurset skal bli mer grundig.
- Les også: Endret kjørestil etter likhusbesøk
Trafikalt grunnkurs er et teorikurs man må ta for å få førerkortet. Og de som tar kurset som del av førerprøven trenger bare 17 timer undervisning, mens det nye valgfaget vil gå over 57 timer.
– Hvis alle elever får et tilbud om dette faget, tror jeg vi får en merkbar reduksjon i antall trafikkskadde, sier Johansen.
– Må ikke bli et hvilefag
Dagfinn Moe som er trafikkforsker ved SINTEF, tror ikke nødvendigvis det er antall timer som er det viktigste.
– Hva som er innholdet i disse ekstra timene, er det viktige. Det må være kompetente folk som underviser, slik at det ikke blir et "hvilefag" for elevene.
Han tror det er positivt med mer kunnskap, men tror det kan bli vanskelig å måle hvor stor effekt faget får.
– Jeg håper det gir en effekt. Det er en riktig retning å gå, men vi får vente og se, sier Moe.
Krever ressurser
Men faget koster. For at skolene skal tilby valgfaget, må de ha minst to lærere. Å utdanne en lærer koster ti tusen kroner, og i tillegg kommer utgifter til vikarer, reise og opphold.
Trygg trafikk gir støtte til skolene i startfasen, men håper kommunene skal sette av penger til faget når de ser at det gir resultater.
– Jeg synes ikke det er mye penger. Vi har et budsjett på 15 millioner kroner, så det er bare snakk om prioriteringer, sier Ulfsnes.