Anna Synnøve Bye presenterer søknaden om FoU-midler til gassferjeprosjektet på en pressekonferanse 15.januar.
Hun avviser dermed en melding om at ferjerederiene HSD i Hordaland og Stavangerske i Rogaland får alle de fem nye gassferjene som er planlagt bygd.
Flere norske ferjerederier har vært interessert i å bygge gassferjene, deriblant Fosen Mekaniske Verksteder i Rissa.
Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Alfred Bjørlo, har ifølge Sunnmørsposten begrunnet den angivelige tildelingen med at HSD og Stavangerske har presentert gode opplegg for bygging og drift. Rederiene vil blant annet ikke be om høyere driftstilskudd for å sette ferjene i rute.
Samferdselsministeren var temmelig ordknapp om saken da hun var i Molde tirsdag. Hun ville ikke svare på hva som er årsaken til at meldingen om tildelingen åpenbart er kommet for tidlig ut i mediene.
– Vi skal bestemme oss ganske snart. Om det skjer i februar, tør jeg ikke love. Men avgjørelsen kommer om ikke så lenge, sier Skogsholm.
Det er usikkert om de fem nye gassferjene skal bygges i Norge eller ved utenlandske verft. I Norge er det foreløpig bare en gassferje i drift.
Det er bilferja «Glutra» som for noen år siden ble bygd ved Aker Langsten i Vestnes i Møre og Romsdal. Ferja har siden den gang trafikkert i samme fylke, og erfaringene med ferja er gode.