Hopp til innhold

Utsetter å skrive under Trondheims bymiljøavtale

Mens Ap i Trondheim og Sør-Trøndelag krever en garanti for at økt trafikk på E6 øst ikke rammer Trondheims bymiljøavtale, vil ikke MDG godta økt trafikk uansett.

Opoku

En forutsetning om at trafikkveksten fra E6 øst ikke skal regnes med i trondheimstrafikken, er ikke varaordfører Hilde Opoku (MDG) enig i.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Bymiljøavtalen med staten, som sikret Trondheim nesten fire milliarder i bymiljøtiltak frem til 2023, ble inngått i februar i år.

Avtalen skulle formelt underskrives fredag denne uka i Oslo, men er nå utsatt inntil videre.

Geir Waage fra Ap i Trondheim

Geir Waage (Ap) krever avklaring fra samferdselsministeren.

Foto: Geir Wennberg / NRK

– Vi ønsker ikke å signere en bymiljøavtale før vi har fått klargjort at det ikke blir kutt i andre veitiltak og kollektivtiltak i trondheimsregionen som en følge av utbyggingen av E6 øst, sier Geir Waage, gruppeleder for Arbeiderpartiet i Trondheim, til NRK.

Krever avklaring

For at Trondheim skal få milliardene gjennom bymiljøavtalen, har byens politikere forpliktet seg til null vekst i biltrafikken. Men den planlagte nye firefeltsveien på E6 øst, som Trondheim bygningsråd vedtok å regulere tirsdag, kan ifølge Statens vegvesen doble biltrafikken mellom Trondheim og Stjørdal.

– Risikerer vi å få kutt i overføringene til Trondheim og Trøndelag? Det må samferdselsministeren avklare at ikke er tilfelle før avtalen undertegnes, fastslår Waage.

Trondheimsordfører Rita Ottervik og fylkesordfører i Sør-Trøndelag Tore O. Sandvik har i et brev bedt samferdselsministeren komme med en avklaring.

Mange trondheimspolitikere er frustrerte over det nye vegselskapet "Nye veier".
Flertallet i bygningsrådet går motvillig med på å prioritere E6 øst, selv om mange av politikerne egentlig ville ha valgt annerledes.

UTVIDET VEI: Det er her fra Reppe-krysset og østover i retning Værnes at det nye vegselskapet Nye Veier AS skal utvide E6 til fire felt. Men SV og MDG kom i dag med kritiske merknader, der de beklager at regjeringen har delegert veibygging på denne strekningen til veiselskapet.

Godtar ikke trafikkvekst

Hva de styrende i Trondheim er villig til å gå med på for å underskrive bymiljøavtalen, er nå litt i det blå.

Miljøpartiet de Grønne og SV stemte imot å regulere E6 øst.

En forutsetning om at trafikkveksten fra E6 øst ikke skal regnes med i trondheimstrafikken, er ikke varaordfører Hilde Opoku (MDG) enig i:

– Én ting er at bymiljøavtalen ikke skal rammes, det er vi enige om. Men at vi tar ut trafikkveksten, men likevel lar den skje, synes jeg er problematisk, sier Opoku til NRK.

– Jeg mener vi fortsatt har en vei å gå for å snakke med departementet, ministeren og ikke minst våre kolleger i formannskapet. De har en jobb å gjøre om en bedre avtale om E6 øst, legger hun til.

Opoku la ut dette Facebook-innlegget onsdag

Mener veien trengs

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er riktig å bygge ut E6 øst.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er riktig å bygge ut E6 øst:

– De fleste bilene som skal ferdes på disse veiene om noen år, kommer til å være utslippsfrie. Vi bygger bedre veier fordi vi skal bygge bedre regioner. Containere og håndverkere kommer ikke til å ta toget i lokalområdene rundt Trondheim, sier Solvik-Olsen til NRK onsdag.

– Samtidig bruker vi rundt fire milliarder på å bedre kollektivtilbudet i Trondheim, og skal bruke mange milliarder på å bygge ut bedre jernbane. Det er mulig å ha mange tanker i hodet på én gang, og ikke bare la sin protest mot privatbilisme få styre hele samferdselspolitikken, legger han til.

e6-ranheim-stjørdal