Hopp til innhold

Nå skal denne tunnelen overvåkes

Over 300 kjøretøy er registrert i hastigheter på over 150 kilometer i timen i Strindheimtunnelen siden midten av juli. Nå tar politiet grep for å få bukt med råkjøringen.

Strindheimtunnelen

Politiet kommer til å vokte denne tunnelen nøye for å unngå råkjøring frem til fotoboksen er på plass.

Foto: Stein Roar Leite

Per Einar Hollum er distriktsleder for utrykningspolitiet i Midt-Norge

Per Einar Hollum er distriktsleder for UP i Midt-Norge.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Utrykningspolitiet lover flere fartskontroller i Strindheimtunnelen i Trondheim for å unngå alvorlige ulykker.

– Nå har vi hatt litt fokus på denne tunnelen siden den ble åpnet i juni i år. Vi kommer til å ha sivile biler på veien og kommer til å bruke laserkontroll, sier Per Einar Hollum, leder for utrykningspolitiet i Midt-Norge.

Måler i asfalten

Nye veier innbyr til høy fart, og enkelte kjører svært fort. I Strindheimtunnelen ligger det målepunkter i asfalten som registrerer hastighetene, men de tar ikke bilder av bilene.

Det er i det indre feltet de store hastighetene blir målt, og spesielt i retningen fra Strindheim og inn mot byen. Nå har Statens vegvesen og Vegdirektoratet bestemt at det skal settes opp en fotoboks, eller Automatisk trafikkontroll, ATK, for å ta fartssynderne.

Over 300 kjøretøy er registrert i hastigheter på over 150 kilometer i timen i Strindheimtunnelen siden midten av juli. Nå tar politiet grep for å få bukt med råkjøringen.

Følger med fram til fotoboksen kommer

Det kommer til å ta noen uker før fotoboksen er på plass. I mellomtiden vil UP følge ekstra godt med.

– Det har utviklet seg en omtale om at det kjøres veldig fort i tunnelen og det er viktig for oss å være der for å forebygge ulykker. En alvorlig ulykke i Strindheimtunnelen kan få store konsekvenser, sier Hollum til NRK.

–Jeg håper at medieomtalen får folk til å tenke seg om slik at de holder fartsgrensene. Det er en flott tunnel som er effektiv selv om også når man holder fartsgrensene, understreker Hollum.