– Det er jo litt kult å bli kalt for et forbilde når man bare prøver å si at det ikke er noe lurt å kjøre fort, sier Andrea Marie Hanshus.
17-åringen fra Midtre Gauldal i Trøndelag har fått skryt for sitt engasjement etter at NRK skrev om at hun og flere ungdommer i kommunen krever fotoboks i Soknedalstunnelen.
Forrige helg kom det fram at en mann i 20-årene hadde filmet seg selv mens han råkjørte gjennom tunnelen, som ligger på E6 gjennom kommunen.
Flere lar seg imponere av de engasjerte ungdommene.
Effektivt virkemiddel
– Mange vil ha det til at ungdom er verst i trafikken og ikke tar ansvar for trafikksikkerheten. Her ser vi et tydelig eksempel på at de virkelig tar ansvar og tenker sikkerhet først.
Det sier kommunikasjonsrådgiver i Ung i Trafikken, Henrik Pettersen Sunde.
Også samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) synes det er flott at ungdommer engasjerer seg. Han er selv forferdet over råkjøringen i Soknedalstunnelen, som han kaller uakseptabel.
– Veiene er ingen lekeplass. Det at ungdommen selv sier ifra, at passasjerer og venner tør å si ifra, er kanskje det mest effektive virkemiddelet, sier han til NRK.
– Og la meg først som sist understreke at ungdommer flest oppfører seg bra i trafikken. Men vi vet at de tradisjonelle trafikksikkerhetstiltakene ofte ikke virker på risikosøkende ungdom.
Ingen å miste
I fjor mistet 95 personer livet i trafikken. 18 av disse var personer mellom 16 og 24 år.
Selv om tallene er historisk lave, mener Hareide likevel at de er for høye.
– 18 unge liv som har gått tapt, er 18 for mange, sier han.
Hareide understreker at regjeringen har en nullvisjon når det gjelder drepte i trafikken, og at de jobber målrettet mot utsatte grupper.
– Ungdom er en slik gruppe. Det er fortsatt overrepresentert i statistikken.
Henrik Pettersen Sunde i Ung i Trafikken håper at engasjementet ungdommene i Midtre Gauldal har vist, vil inspirere flere til å bry seg. Ikke minst håper han at ungdommen blir hørt.
– De skal ha sin del å si, de også.
Statens vegvesen sier at det kan bli aktuelt med fotoboks i Soknedalstunnelen. De gjennomfører akkurat nå målinger for å se an behovet.
Hvis det er for mange som kjører for fort, vil de vurdere gjennomsnittsmåling på strekningen.
Slipper ikke unna
Ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI) reduserer strekningsmålinger antallet hardt skadde og drepte med om lag 50 prosent.
– Det er et av de mest effektive tiltakene vi har, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.
– Du kan tenke selv, at det er en lang tunnel som det er fristende å kjøre fort i. Hvis det bare står én boks i midten, rekker du å gjøre mye galskap før du må bremse ned til den boksen, sier han videre.
– Men en strekningsmåling slipper du ikke unna. Da må du i så fall stoppe og ta deg en pause, og det er det ikke mye plass til i tunnelene, heldigvis.
Kan gå galt for dem som ikke har gjort noe galt
Andrea Marie Hanshus sier hun kommer til å fortsette å kjempe for fartsmåling i tunnelen om det ikke skulle bli noe i første omgang.
Skolekamerat Nils Magnar Børseth mener en fotoboks er det eneste riktige.
– Det er bare sunn fornuft. Når folk kjører i den hastigheten – 288 km/t – tror jeg de fleste er ganske enige i at det ikke er bra og at det må til noe for å få stoppet dette, sier han.
– Når du har den hastigheten kan det smelle, og da flyver en veggimellom. Kommer det en bil med en familie imot da, så går det galt for noen som ikke har gjort noe galt.
Anlegg står klare
Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, tror en del ungdom er bevisst nettopp fordi de har sett de stygge konsekvensene av råkjøring.
– I mange områder rundt omkring i landet har ungdommer mistet venner på grunn av tragiske ulykker, sier han.
Han har håp om at det skal bli bedring på veiene etter at Knut Arild Hareide ga Vegvesenet og politiet tilbake myndigheten til selv å vurdere behovet for automatiske fartsmålinger.
Inntil nylig var det nemlig departementet som styrte dette, og under den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp), ønsket de ikke å utvide bruken av strekningsmåling.
– Når man nå har gått tilbake på dette og gir rom for at fagmyndigheten vurderer, så er vi trygg på at dette er mye tryggere, sier Johansen.
– Og faktisk står det ferdige anlegg i dag med presenning over, som det bare er å nappe av og sette i funksjon – så får vi effektive tiltak på flere strekninger på veinettet vårt.