Hopp til innhold

Ulykkesbrua på Leangen reiser seg igjen

I dag startet arbeidet med gjenoppbygginga av Rotvollhaugen bru etter kollapsen i mai i år. Statens vegvesen sier de har full tillit til entreprenøren Reinertsen.

Gjenoppbygging Rotvollhaugen bru 2013

To personer omkom da Rotvollhaugen bru på Leangen raste sammen i mai i år. – Ingen skal kjøre under brua når det støpes, sier anleggsdirektør i Reinertsen, Tedd Årnes.

Foto: Morten Andersen / NRK

Harald Inge Johnsen

STOLER PÅ ENTREPRENØREN: – Vi har full tillit til Reinertsen, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen.

Foto: Henrik Sundgård / NRK
Morten Storseth

AVVENTER: – Den endelige rapporten vil trolig være klar neste uke, sier seniorrådgiver Morten Storseth i Arbeidstilsynet.

Foto: Morten Andersen
Oppryddingsarbeid etter brukollaps Rotvoll

GJENOPPBYGGING: I dag starta arbeidet med å bygge opp Rotvollhaugen bru etter kollapsen i mai i år.

Foto: Morten Andersen / NRK
Gjenoppbygging av stillas på Rotvollhaugen bru 2013

ENDRER RUTINENE: Entreprenøren bruker en annen type stillas i arbeidet med å reparere brua.

Foto: Morten Andersen / NRK

Underentreprenøren på ulykkesbrua slo seg sjøl konkurs i juni i år. Dette skjedde etter at politiet valgte å sikte stillasfirmaet. Politiets etterforskning pågår fortsatt, mens Reinertsens interne granskning konkluderte med at reisverket ble satt opp feil.

– Føles tryggere å bruke et annet stillas

– Denne gangen setter vi opp stillasene sjøl, sier anleggsdirektør Tedd Årnes i Reinertsen.

Årnes sier de denne gangen vil bruke en annen type stillas enn det som ble brukt før brukollapsen.

– Doka-systemet, som er det vi bruker nå, har en annen type stålkonstruksjon rundt kjøreåpningen. Vi føler det er tryggere å bruke en annen type system, i hvertfall inntil politiet er ferdige med sin etterforskning, sier Årnes.

Statens vegvesen vil benytte seg av et eksternt firma for å kvalitetssikre sikkerhetsberegningene på anlegget.

– Vi har full tillit til Reinertsen

Prosjektleder i vegvesenet, Harald Inge Johnsen, avviser at dette er på grunn av svekket tillit til Reinertsen.

– Vi jobber ikke med entreprenører vi ikke stoler på. Vi har full tillit til Reinertsen.

Johnsen sier det nye forskalingssystemet vil lette arbeidet.

– Fordi Doka-systemet har færre deler, og er det også mer oversiktlig. Det gjør det lettere for oss å kontrollere at alt fungerer, sier han.

Johnsen sier publikum vil merke flere endringer når brua nå skal bygges opp igjen.

Ikke trafikk under brua ved støpearbeid

– Det vil ikke gå trafikk under brua når det støpes. Vi vil at folk skal føle seg trygge når de ferdes i anleggsområdet, både vanlige trafikanter og de som jobber på området.

Han opplyser at mesteparten av det nye støpingsarbeidet trolig vil pågå i natt og helger.

– Vi ønsker å ha ei generell skjerping, for å se til at det ikke skal skje flere feil.

Arbeidstilsynet har hatt tilsyn med Reinertsen i etterkant av ulykka, for å avdekke om alle rutiner ble fulgt. I den midlertidige rapporten mente de firmaet hadde for dårlige rutiner for stillaskontroll.

Arbeidstilsynets rapport trolig klar i løpet av neste uke

Seniorrådgiver Morten Storseth sier den endelige rapporten ikke er ferdig, men at de blant annet har hatt en dialog med Reinertsen om HMS-rutinene på anleggsplassen.

– Vi samarbeider både med politiet og Reinertsen i denne saken, og regner med at den endelige rapportern vil være klar i løpet av neste uke, sier Storseth.

Han sier prosessen har vært preget av åpenhet og samarbeidsvilje.

– Reinertsen har vært veldig behjelpelige med å skaffe til veie den dokumentasjonen vi har etterspurt, sier Storseth.

Framdriftsplanen for prosjektet er foreløpig ikke ferdig utarbeida, så det er så langt ikke satt en dato for når den nye brua skal stå ferdig, opplyser Statens vegvesen.