Hopp til innhold

Ulovlig ATV-reklame

Politiet refser varehuset Jula for å oppfordre til ulovlig kjøring med firehjulinger.

ATV
Foto: Morten Karlsen / NRK

Varehuset Jula i Trondheim har opplyst overfor sine kunder at ATVene kan brukes så lenge det skjer på privat inngjerdet grunn. Så enkelt er det ikke, sier politiinspektør Alf Rune Nilsen ved Sør-Trøndelag politidistrikt. Han er rystet over at firmaet oppfordrer til ulovlig kjøring.

Vegtrafikkloven gjelder

- Det jeg tenker er at dette ikke er lov. Jeg synes det er trist. Hvis man har kjøretøy av denne typen som har en så høy hastighet, så er de registreringspliktig og de som kjører dem skal ha førerkort. Det er heller ikke sånn at man kan kjøre på sitt eget område. Vegtrafikkloven gjelder overalt, sier Nilsen.

Det selges stadig flere firehjulte motorsykler, såkalte ATVer i Norge. Mange er godkjente, har skilt og kan brukes lovlig, men det selges også mange billige som ikke kan utstyres med skilt. Noen kan brukes på offentlig vei, noen på godkjente motorsportbaner, mens andre ikke kan brukes lovlig noen steder, selv ikke på privat mark.

Jula-reklame for ATV

- Hvis det skal kjøres med slike kjøretøyer, som er uregistrert, så skal de kjøres på en bane som er godkjent etter forskriften av motorsportforbundet. Utover det skal det ikke kjøres og hvis det likevel kjøres er det ulovlig, sier Nilsen.

Mange krav

For å bruke en ATV på lukket bane er det mange krav som skal tilfredstilles, opplyser sportskonsulent i Norges motorsportforbund, Sverre Grytnes.

- For at det skal være lovlig skal det være en klubb tilsluttet motorsportforbundet som har ansvar for banen og banen skal være godkjent av oss. Barn, unge og voksne som kjører på banen må ha lisens, avhengig av alder og nivået de er på, sier Grytnes. I tillegg skal ATVen som brukes være godkjent av motorsportforbundet.

- Vi observerer at det skjer en del ulovlig kjøring på jorder og gårder, sier sportskonsulenten.

Tok grep i Verdal

- Vi kjenner til at det har vært en del uhell med disse. En del uhell som faktisk ikke har vært rapportert til politiet. Vi kjenner altså til at det skjer, men det er ikke noe politiet har daglig befatning med, sier politiinspektør Alf Rune Nilsen. Han sier at bøter og inndraging av kjøretøy er aktuell straff for brudd på lovverket.

Inndraging av kjøretøy måtte man begynne med i Verdal i Nord-Trøndelag. I mediene kunne man lese og høre om villmannskjøring i fuglereservat og unger som kjørte i elva. Til slutt måtte vi begynne å beslaglegge ATVer, sier lensmann Knut Olav Røstad.

- Vi kjørte aksjoner mot det og det ble tatt beslag i mange ulovlige kjøretøy som ikke var registrert og som overhodet ikke var tillatt å kjøre på offentlig vei. En del av dem er det heller ikke lov å kjøre på bane, sier lensmannen. Han sier en del ATV-eiere ble overrasket over beslagene.

- Fryktelig uheldig

Skader etter terrengkjøretøy
Foto: Øystein Antonsen / NRK

Direktoratet for Naturforvaltning er heller ikke spesielt begeistret for den ulovlige markedsføringen av ATVer.

- Vi synes det er fryktelig uheldig. Det er klart at de vil bli brukt en plass og det er nærliggende å tro at kjøretøy som ikke kan registreres vil bli brukt utenfor vei, blant annet i utmark, sier rådgiver Frank Johansen. Han legger til at firhjulingene fører til terrengslitasje og kan forstyrre plante- og dyreliv i tillegg til å forstyrre mennesker.

Tar selvkritikk

Morten Solberg

Morten Solberg

Foto: Morten Karlsen / NRK

Det svenske varehuset Jula etablerte seg i Trondheim før sommeren og har siden solgt over 50 ATVer som ikke kan registreres. NRK vet at Jula feilaktig har opplyst overfor kunder at ATVene fritt kan brukes så lenge det er på privat inngjerdet grunn.

Daglig leder, Morten Solberg, beklager at de har feil i markedsføringen og at de har gitt uriktige opplysninger i butikken.

- Jo, det tar vi selvkritikk på. Det har gått litt fort i svingene med etablering av nye butikker, så dette tar vi tak i med en eneste gang og dette skal vi få en løsning på, sier Solberg. Han sier at regelverket sikkert er greit å sette seg inn i og at de burde ha gjort det før de begynte å annonsere for firehjulingene.