– Prøvene går fantastisk fint. Skuespillerne er storartede. Jeg vet ikke hvem jeg er mest forelsket i, sier Ullmann til NTB.
Liv Ullmann debuterer som regissør på Nationaltheatret med Anton Tsjekovs «Onkel Vanja». Samtidig vender hun tilbake til teatret hun forlot som skuespiller for over 40 år siden.
Nå tilbringer hun dagene i en lagerbygning på Brobekk øst i Oslo. Her har Nationaltheatrets øvingslokaler, og det er hit Operaens ballettsjef, Ingrid Lorentzen, er hentet for å korrigere trinnene for Anders Baasmo Christiansen og Øystein Røger.
– Gutta er helt rå, sier Lorentzen.
– Ja, i dag har jeg fått litt trua. Før jul var det veldig tungt. Nå føler jeg at vi kan komme i mål, sier Baasmo Christiansen.
Vodkafyll
Det er ingen klassisk dans som skal innøves denne kalde ettermiddagen.
– Vi skal få ut noe russisk gørr, få blåst ut litt i vodkafylla, sier Anders Baasmo Christiansen.
Han har tittelrollen som onkel Vanja i det Liv Ullmann har beskrevet som ett av sine favorittstykker. Hun lover godt, gammeldags teater.
Når en verdensstjerne hentes inn for å regissere, kan hun selvfølgelig velge fra øverste hylle. Det har Ullmann gjort. Hun har fått med seg kremen av Nationaltheatrets skuespillere, og gikk selvfølgelig til de beste da dansen skulle innøves. Ikke bare har Ullmann hentet inn Lorentzen. Solist i Nasjonalballetten, Kaloyan Boyadjiev, har også jobbet med skuespillerne.
– Det er han som har gitt dem trinnene. Jeg er bare en slags russisk vikarhjelp, ler Ingrid Lorentzen.
Raus
Det er ingen tvil om hvem som er sjef i prøvehallen på Brobekk. Det oser en egen autoritet av Liv Ullmann. Samtidig er skuespillerne fulle av godord om sin verdensberømte sjef og sier at hun er uvanlig raus med rosen.
Anders Baasmo Christiansen kjenner Ullmann godt etter å ha vært på tur med henne landet rundt med Riksteatrets suksessoppsetning «Lang dags ferd mot natt» i 2010. Da vi snakket med de to før prøvene på «Onkel Vanja» i høst, sa de at de var forberedt på heftige diskusjoner underveis.
– Det hører med. Det kommer en tid på film og teater der du begynner å hate regissøren, sa Ullmann.
Men noen konfrontasjoner har det slett ikke blitt, forteller Baasmo Christiansen.
– Overhodet ikke. Det tror jeg ikke kommer til å skje heller. Vi sa det da, for det er vanlig at det smeller litt, at man kan være uenige. Men foreløpig er alle her veldig enige om hvilken vei vi skal, og da er det ikke noe problem, sier han.
Russisk korsang
Anders Baasmo Christiansen og Øystein Røger har ikke bare dansescener i «Onkel Vanja». De imponerer også med kraftfull russisk korsang.
– Det er avanserte greier de driver med. De har ikke noe pianokomp eller orkester å støtte seg på, men lager selv musikken de danser etter, sier Ingrid Lorentzen.
– Jeg har plutselig fått noen skuespillere som også er operasangere og dansere. Det er bare så fantastisk. Vi har ikke orkester og vi bruker ikke kunstig musikk. Vi er vårt eget orkester og vårt eget sangkor. Når det spilles piano, er det en av skuespillerne som gjør det, sier Liv Ullmann.
Premieren på Nationaltheatrets hovedscene er lørdag 16. februar.