– Det er fortsatt tidlig å si noe om gebyrenes størrelse, men de bør være merkbare. Vi snakker nok om et par tusen kroner for en vinter. Minst, sier avdelingsdirektør Ivar Christiansen ved seksjon for trafikkforvaltning i Vegdirektoratet til VG.
– Vi har miljøpakken
Men politikerne i Trondheim går ikke med på at det skal koste flere tusen kroner ekstra for folk med dieselbil å kjøre i midtbyen i Trondheim.
– Dette løser vi på vår egen måte, sier ordfører Ottervik til NRK.
– Vi har miljøpakken i Trondheim, som gjør at vi både legger til rette for kollektivtransport, gående og syklende, og begrenser framkommeligheten for bil. Det har gitt resultater i nedgang i biltrafikken, og dermed kan vi håndtere miljøsida i Trondheim på en helt annen måte enn hvis vi ikke hadde hatt miljøpakken.
Nye løsninger for Elgeseter gate
– Men vi har jo enkelte vinterdager her også, hvor det er veldig høye utslipp og veldig mange partikler i lufta, som gjør at astmatikere nærmest ikke kan gå utendørs?
– Det gjelder i hovedsak Elgesetergata, og derfor har vi gjennom miljøpakken foreslått å bruke flere hundre millioner kroner på å finne nye løsninger med den gata, sier Ottervik.
På den måten vil politikerne i Trondheim få bukt med støvproblemene og legge begrensninger på gjennomfart av tunge kjøretøyer gjennom den gata.
– Det er vårt svar, og derfor er ikke vi klar for en avgift som nå foreslås, sier Ottervik.
– Vi er for at hver enkelt kommune skal få vurdere dieselgebyr – men vi har et anna svar enn det.