I løpet av måneden blir trygghetsalarmen utløst 13.000 ganger i Trondheim. De fleste gangene løser det seg på telefonen, men det er når det virkelig gjelder at behovet for å kjøre i kollektivfeltet melder seg.
– Vi blir stående i kø og klarer ikke utrykningstida vår på 30 minutter.
Hilde Myhre er leder for Trygghetspatruljen i Trondheim. Ønsket om å slippe til i kollektivfeltet har vært tema også tidligere blant de ansatte, og torsdag kveld ble forslaget lagt fram for bystyret i Trondheim.
– Men det vil ikke medføre ekstra trafikale problemer i kollektivfeltet hvis forslaget går igjennom, sier Myhre. – Reelt sett er det tre biler som er på veien samtidig, og disse bilene opererer i ulike bydeler. En på Heimdal, en på Byåsen og en i midtbyen.
I sommer har kommunalråd Sissel Trønsdal (Ap) jobbet sammen med Trygghetspatruljen i en dag. Her så hun behovet for en slik ordning og la torsdag ettermiddag fram forslaget.
I de tilfellene hvor Trygghetspatruljen ikke når å komme fram, samarbeider de med hjemmetjenesten.
I Trondheim har 4000 mennesker trygghetsalarm. I løpet av ei vakt kommer det inn cirka 1000 alarmer hvor de aller fleste problemene blir løst der og da. Men det er når det haster at patruljen må få slippe fram i kollektivfeltet. I dag er det utrykningskjøretøyer, elbiler, drosjer, busser i tillegg til mopeder og motorsykler som kan kjøre i kollektivfeltet.
– Det er vår plikt som politikere å ta tak i dette, sier Trønsdal.
Men det er de de statlige myndighetene som må godkjenne en slik ordning. Trønsdal vil løfte temaet inn på Stortinget til sine partikolleger for å få gjennomslag forslaget.
– Å bruke elbiler vil ikke være aktuelt for Trygghetspatruljen. I løpet av døgnet går bilene strekningen Trondheim-Oslo og tilbake igjen. Det vil ikke en elbil klare forteller Trønsdal.
– Bilene står ikke så lenge i ro og vi får dem aldri fulladet.