– Jeg synes det er vanskelig nok å bare komme gjennom til NAV. Hvis man skal få hjelp innebærer det kø, kø og mere kø. Nav er bare krav, sier Siw Andrea Aae, som er trygdemottaker, til NRK.
- Les også: Varsler strengere krav til sosialhjelp
– Tøft nok bare å møte opp
Frp-statsråden har ved flere anledninger varslet at tiden er inne for en ombygging av velferdsstaten.
– Det betyr ikke at vi går bort fra grunntanken som er nedfelt i folketrygdeloven, men jeg mener vi må søke bedre ordninger til de som virkelig trenger det, sier Eriksson.
Aae forteller at hun synes det er vanskelig å bare få gjennom en liten søknad på Nav, for da må man ha papirer fra flere år tilbake.
– Det er tøft nok å bare møte opp, så jeg spør meg selv, hva mer nå, sier Aae.
- Les også: Forskere: «Å stå opp om morran» virker
– Systemet er ikke godt nok
650 000 folk står utenfor arbeidslivet i Norge, og mange av de er unge mennesker. Eriksson mener de som ikke har jobb, skal i så stor grad de er i stand til, være ute i arbeidslivet.
– Jeg er enig i dette i en viss grad. De som kan være i arbeid, bør absolutt det. Det er mange som sitter på rumpa og mottar mer penger enn de bør, sier Aae.
- Les også: Føler seg svikta av Nav
– Synes du systemet som er i dag er godt nok til å få til dette?
– Nei, egentlig ikke. Det kunne absolutt vært bedre, sier Aae.
SE TV-REPORTASJEN (Artikkelen fortsetter under):
Vil få trekk i ytelser
Den første januar i 2015 blir det innført en landsomfattende ordning om aktivitetskrav.
– De som ikke møter vil få trekk i sine ytelser og det gir et klart signal på at man må møte opp for å bli kvalifisert inn mot arbeidslivet, sier Eriksson til NRK.
- Les også: Færre i arbeid etter Nav-reform
Leder på Nav i Midtbyen i Trondheim, Hilde Merete Byggland, mener de har praktisert aktivitetskravene, som Eriksson nå iverksetter, i lang tid.
– Jeg synes kravene er riktige og viktige, men jeg er enig i at systemet som er i dag ikke er godt nok, sier Byggland.
Utfordrende å tilpasse seg
Byggland mener at de fra Navs side har potensial til at flere kommer ut i arbeid.
– Det kan vi gjøre gjennom øremerking av ressurser og en mer tydelig og spisset oppfølging av brukere, både grupper og enkeltpersoner. Det viktigste av alt er at vi gjør det gjennom et tettere samarbeid med næringslivet, sier Byggland.
- Les også: «Tjener» mer på Nav enn på jobb
Nav er vant til at det stadig kommer endringer og hovedutfordringa deres er å tilpasse seg disse.
– Jeg ser ikke på endringene som dramatisk. En del av det å jobbe i arbeids- og velferdsetaten handler om å tilpasse seg, og være bidragsytere til en god samfunnsutvikling, sier Byggland.