– Den skrifter innhold etter hva du er interessert i og hvor du befinner deg. Det er du som forbruker som bestemmer at appen skal oppføre seg slik at du kan dele interessene dine sånn at du får nyttig informasjon tilbake, sier Kristian Digre regiondirektør for Evry i Midt-Norge til NRK.
Lokalkontoret til teknologiselskapet Evry i Trondheim har utviklet den såkalt «moder-appen» som samler tjenestene man i dag trenger mange apper for å bruke, i én eneste app.
Kameleon-egenskaper
Han forklarer at appen de har utviklet forandrer form, innhold og farge etter hvor brukeren er.
– Tenk deg at du går utenfor Clas Ohlson. Da vil appen våkne som en Clas Ohlson-app med det innholdet de har, som fargene og logoene man kjenner fra butikken. Går du videre til for eksempel Platekompaniet, vil appen våkne som en platekompani-app med den informasjonen som de vil dele med deg den dagen, forklarer Digre.
- Les også:
Ifølge utviklerne er en av de store fordelene med moder-appen at brukeren slipper å legge inn brukerinformasjon på mange ulike program.
– Nå trenger du egentlig bare denne ene appen i stedet for mange ulike der du må oppdatere bruker- og bankkortinformasjon. Her behøver du bare å gjøre dette én gang, forklarer Digre.
- Les også:
Samarbeid med verdensleder
Potensialet for å tjene store penger på nyvinningen er enormt. Evry har inngått et samarbeid med Cisco, et av verdens ledende selskaper innen kommunikasjonstjenester.
– Cisco ser et stort internasjonalt potensial og ønsker å jobbe sammen med oss for å lansere dette over hele verden. Vi vil de neste fem årene ha en omsetning på 200 millioner kroner basert på slik vi tenker i dag, med Trondheim som utgangspunkt. Tenker vi nordisk og mer internasjonalt, kan summen firedobles, sier Digre til NRK.
Kiosk og lodd
Evry har i første omgang lansert mobilapplikasjonen til bruk for veldedige organisasjoner og idrettslag. Organisasjonssjefen i Sør-Trøndelag idrettskrets, Kjell Bjarne Helland mener de kan ha god bruk for den nye moder-appen.
– Der jeg ser mest effekt av en slik løsning, er hvor man skal kjøpe tjenester av idretten, slik som billetter, kiosksalg, lodd og kalendere. Kanskje også når det gjelder salg av supporterutstyr, sier Helland til NRK.
- Les også: Norske app-suksesser håver inn penger