Hopp til innhold

Trondheim har størst framgang som sykkelby

For fire år siden fikk Trondheim stryk av syklistene. Nå er de imponert. Og selv har byen store ambisjoner- med millioner av kroner på bok.

Lillestrøm er norges beste sykkelby

Trondheim har gjennomført mange kostbare sykkelprosjekter, og det har gitt resultat.

Storbyene Oslo, Bergen og Trondheim har utvilsomt mange syklister med klare konklusjoner. Undersøkelsen «Syklist i egen by» fra Syklistenes Landsforening har i 2008, 2010 og 2012, vist at de er misfornøyde med forholdene.

Trondheim satser

I år har syklistene i Trondheim en annen holdning. De er positive. Byen hopper åtte plasser opp på rankingen av landets sykkelby. De er best av de tre største byene og havner totalt på en åttendeplass.

– Ingen slår Trondheim i forbedring, slår informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad fast, selv om alle storbyene har hatt framgang.

I 2012 var tonen en annen. Da havnet Trondheim på en 17. plass blant de 30 undersøkte byene. Det var dårligere enn i 2008, da byen lå på 10. plass blant 20.

Richard Torbjørn Sanders i Syklistene Landsforening i Trondheim var krystallklar:

– Når det kommer til stykket så velger politikerne å prioritere bilfremkommelighet og parkeringsplasser for bil fremfor anlegg for sykkel og gange.

Mye penger

Gratis vårpuss på sykkelen

Et av tiltakene for å få trondheimere til å bruke sykkel, er gratis vårpuss i regi av kommunen.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Siden den gang er mange millioner brukt i Miljøpakken i Trondheim, der deler av bominntektene skal brukes til gang og sykkelveier.

– Det har vi kommet et stykke med, sier Lars Erik Sira i Sykkelbyen Trondheim.

Han regner med at en langt bedre infrastruktur for syklistene har gjort at holdningene har endret seg.

– Det er mye nytt og det er målrettet arbeid, dessuten er vi bare i startgropa, sier han.

De har millioner av kroner til rådighet og det er mye igjen til bruk i de neste ti åra.

Egen sykkelstrategi

– Og i år har vi fått vedtatt en sykkelstrategi for byen.

De viktigste målene er;

  • Sykkelandelen skal dobles til 15 prosent innen 2025. Det vil si dobbelt så mange sykkelturer som nå; fra 40 000 til 100 000 hver dag..
  • Trondheim skal ha et helhetlig hovednett for sykkel med god kvalitet.
  • Standarden på drift og vedlikehold av sykkelanleggene skal styrkes vesentlig.

Landets beste sykkelby

Gratis piggdekk på Dragvoll

Lars Erik SIra i Sykkelbyen Trondheim er glad for at syklistene nå vender tommelen opp, og understreker at de bare er i startfasen

Foto: Privat

Visjonen er ambisiøs:Trondheim skal være Norges beste sykkelby. For å få til det er tiltakene langt mer enn sykkelvei og bruer, bysykler og sykkelkart.

– Vi satser også på kampanjer av typen gratis sykkelservice på ulike steder, informasjonskampanjer, konkurranser for bedrifter om å få flest mulig til å sykle, seier Sira til NRK.

Lillestrøm topper

Undersøkelsen viser at Lillestrøm er landets sykkelby nummer en for fjerde gang. Der er syklistene mest trygge og forholdene r gode.

Kristiansand har de beste resultatene blant byene. Kongsberg har tredjeplassen, mens Ålesund har bunnplassen for fjerde gang.