Mandag ble del to av Miljøpakken lagt fram. Til stede var blant andre samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, og hun hadde mye bra å si om det arbeidet ordfører Rita Ottervik er en del av i Trondheim.
– Jeg er glad for at statsråden har lagt merke til at det skjer ting i Trondheim, og at vi får resultater, sier Ottervik.
Ikke alltid trege trøndere
For en gangs skyld ser det faktisk ut til at trønderne faktisk ligger foran resten av landet.
– I andre byer sitter de og diskuterer det vi diskuterte for mange år siden, sier Ottervik videre.
Det største problemet nå er likevel finansieringen.
– Vi har både en utfordring i forhold til å ta inn mer lokal finansiering, samt mer statlig finansiering, sier Ottervik.
Det betyr i praksis at de nå jobber for både å få inn mer penger fra bomstasjoner og fra staten.
- Se også: Grønt lys for miljøpakken.
Flere alternativer
Det ble i dag offentliggjort flere alternative løsninger, både hva finansiering og utbygging angår.
Når det gjelder utbyggingen foreslås alt fra en forenklet utbygging av E6 Tonstad - Klett, til full utbygging av E6 sør, Byåsentunnelen samt en delvis utbygging av Osloveien.
Behovene for ekstra bominntekter kommer an på hvilket at alternativene som velges.
Ikke nødvendigvis flere bommer
Det billigste alternativet vil føre til et behov for ekstra årlige bominntekter på 80 millioner kroner, og kan tjenes inn ved å øke avgiften med 34 prosent ved de bomstasjonene som allerede eksisterer.
Det alternativet som fordrer størst økning i ekstra bominntekter vil på sin side kreve mange nye bomstasjoner, da det vil være nødvendig med hele 210 millioner kroner i ekstra bominntekter.
Den endelige stortingsbehandlingen skal etter planen finne sted i desember.