– Trondheim har hatt et veldig langt tidsrom å parkere i sammenlignet med andre norske byer som Oslo og Bergen, forteller kommunalråd fra Arbeiderpartiet, Geir Waage.
Derfor er det nå bred politisk enighet om å korte ned den maksimale parkeringstida fra fem til tre timer.
– Gateparkeringen i sentrum er primært for de som handler. Nå blir de fleste plassene tatt av de som skal på jobb. Ved å korte ned parkeringstiden håper vi at de som skal på jobb parkerer på parkeringshus hvor de kan stå lenger, eller at de reiser kollektivt, sier Waage.
– Veldig mange elbiler i sentrum
En annen viktig årsak til at politikerne tar grep er alle elbilene som okkuperer parkeringsplassene i lange perioder. Også handelsnæringen har ytret et ønske om flere ledige plasser til de som skal i butikker.
– Vi ser at det er fryktelig mange elbiler som blir stående lenge på gateplassene i sentrum. Da blir det for få plasser til de som vil handle i midtbyen. Undersøkelser viser at folk i Trondheim bruker omtrent to timer i gjennomsnitt på en handletur. Da er tre timer mer enn nok, sier Waage.
Ikke ute etter å ta de med elbil
Sør-Trøndelag er at av fylkene som ikke lenger lar elbiler kjøre gratis ombord på ferger. Waage avviser at de ønsker å gjøre livet surt for de som har skaffet seg elbil.
– De får fortsatt parkere gratis i 2016, men de kan ikke stå like lenge som før. I 2017 ligger det an til at også de med elbil må betale parkeringsavgift, men det virker som om noe eierne er inneforstått med. Vi ønsker fortsatt at elbiler skal ha en rekke fordeler i form av avgiftsfritak, men dette handler om å redusere den totale parkeringsbelastningen i sentrum, avslutter Waage.