Hopp til innhold

- Look to Trondheim

Trondheim på topp i Naturvernforbundets klimakåring. Tromsø droppet bompenger rett før valgkampen og havner på jumboplass.

Video aaf97c74-cd0a-4417-9163-f025cc8a1073.jpg

Trondheimsbusser på gass

Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekken er leder for Norges Naturvernforbund.

Foto: Kjell Herskedal / SCANPIX
Kart over bomringene i Trondheim

Bomring i Trondheim

Foto: Grafikk: Tuva Tagseth

Arbeiderpartiet er både på topp og bunn av Norges Naturvernforbunds ferske rangering av klimakommuner.

Ni byer har blitt vurdert og fått terningkast på innsatsen de har gjort for miljøet.

Vil ikke kutte bilen

Kommunene har blitt spurt om satsing på miljøvennlig transport. Flere er gode på kollektivtransport, men å kutte i bilbruken er det få som våger.

Leder for Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, mener ingen byer er i mål med arbeidet for å få ned biltrafikken, men Trondheim har gjort en solid innsats for bedre klimaet.

– Trondheim skal ha skryt for å ha satset på kollektivtrafikken, samtidig som de har tatt tak for å begrense bilbruken. Forskning og erfaring viser at skal man få størst mulig miljøgevinst i trafikken, må man satse kollektivt og samtidig gjøre det vanskelig å kjøre bil, sier Haltbrekken

Oslo sølv, Bergen bronse

Trondheim, som har fått terningkast fem og dermed topper Naturvernforbundets kåring, har bygd om bilfelt til kollektivfelt og sykkelstier. I tillegg har byen innført en bomring som gjøre det dyrere å kjøre i rushtiden. Byen har også skiftet ut bussparken slik at alle bussene går på gass.

Naturvernforbundet gir hovedstaden ros for areal-og transportpolitikk og for gode kollektivtransportmuligheter. Oslo får terningkast fire.

– Oslo har allerede et bra kollektivtilbud. Nå bør de ta neste skritt og innføre tiltak som begrenser tilkjøringen. Det er på tide med en storsatsning på sykkel, som er en god måte for folk flest å leve både mer miljøvennlig og sunnere, sier Haltbrekken.

Bergen kom på tredjeplass og greide seg litt bedre enn Stavanger og Kristiansand. Alle disse byene fikk terningkast tre.

Tromsø på jumboplass

Bomring

Tromsø vil ikke ha køprising.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Fredrikstad, Sarpsborg, Bærum og Tromsø fikk alle terningkast to. Byene har gode planer for hvordan de kan bli mer klimavennlige, men gjennomføringsevnen holder ikke mål.

Arbeiderpartistyrte Tromsø droppet spørsmålet om bompenger rett før valget. Slike avgjørelser imponerer ikke Halbrekken.

– Jeg synes det var feigt. De valgte å gå bort i fra en køprisingsordning som ville vært svært gunstig for å få ned biltrafikken. Det er lett å legge til rette for bedre kollektivtransport, men man trenger virkemidler som får ned biltrafikken. Køprising ville vært et slikt virkemiddel, sier Haltbrekken til NRK.

Gulrot og pisk

Det er de store byene som forurenser mest og Naturvernforbundet håper storsatsning på klima fører til at de senere kan dele ut toppkarakterer til flere byer.

– Det trengs flere miljøhelter i norske kommunestyrer. Det er i folketette områder det er lettest å erstatte forurensende biltrafikk med miljøvennlige alternativer, og de politikerne som tør å satse på både gulrot og pisk, bør heies frem og stemmes inn ved valget i høst, sier Haltbrekken.

Naturvernforbundet undersøkelse knytter seg til temaet om arealbruk og transport. Kun de ni byene som valgte å svare på undersøkelsen, ble vurdert.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.