Hopp til innhold

– Trøndersk nei til kinesisk bruselskap vanskeliggjør frihandelsavtale

Norske og kinesiske myndigheter forhandler om frihandelsavtale. Samtidig ønsker nordtrønderske fylkespolitikere å utestenge et kinesisk bruselskap fra anbudskonkurranse. Uheldig, mener Kina-ekspert.

Hålogalandsbrua

Det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group bygger nå Hålogalandsbrua ved Narvik.

Foto: NRK

En fylkespolitisk avgjørelse i Nord- Trøndelag har fått internasjonale, storpolitiske konsekvenser. Det var for snart to uker siden at fylkesrådet i Nord-Trøndelag bestemte seg for å avvise det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group i en anbudskonkurranse om å bygge den nye, fylkeskommunale Beitstadsundet bru.

Kina og Norge forhandler om frihandelsavtale

Henning Kristoffersen er en av Norges fremste Kina-eksperter, og tror de politiske signalene fra Nord-Trøndelag blir lagt merke til av kineserne.

– Det er ikke i tråd med det som Regjeringen ønsker, sier Kristoffersen.

Norske og kinesiske myndigheter forhandler nå om en frihandelsavtale. Norske myndigheter ønsker bl.a. at norsk laks skal ha fri tilgang til det kinesiske markedet. Når nordtrønderske fylkespolitikere samtidig ønsker å stenge et kinesisk selskap ute fra en lokal anbudskonkurranse, blir det lagt merke til, ifølge Kina-eksperten.

– Denne saken hjelper ikke i de forhandlingene. Det tror jeg vi kan være helt sikre på, sier Henning Kristoffersen.

Henning Kristoffersen, Veritas

Henning Kristoffersen er sosialantropolog og Kina-ekspert.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Det kinesiske anbudet var 41 millioner billigere enn nærmeste konkurrent

Kinesernes anbud var 41 millioner kroner billigere enn anbudet fra et østerriksk selskap. Det dyreste anbudet kommer fra svenske Skanska.

Begrunnelsen for å stenge ute kineserne var at fylkeskommunen ikke har noen forpliktelser overfor Kina, men derimot ønsket å prioritere anbydere fra Norge eller EU/EØS-området.

Bruselskapet reagerte med å beskylde nordtrønderne for kinesisk boikott.

Brudekket til Hålogalandsbrua ankommer Narvik

Store deler av Hålogalandsbrua er fraktet med båt fra Kina til Narvik.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Bygger bro ved Narvik

Selskapet Sichuan Road and Bridge Group er verdensledende innen brubygging og ønsker nå å komme inn på det europeiske markedet. Avtalen med å bygge Hålogalandsbrua ved Narvik er deres første oppdrag i Europa. De håper at Beitstadsundet bru skal bli deres andre, europeiske bruprosjekt.

Fiskeriminister Per Sandberg, som også er fra Nord-Trøndelag, advarte tidlig det nordtrønderske fylkesrådet. Han gav klare signaler om at et nei til kineserne kunne føre til sanksjoner mot norsk lakseeksport.

– Trøndelag er en av de største sjømatregionene i Norge. Kina er og vil være vårt største marked. Hvis fylkesrådet tror det blir enklere å eksportere når de ekskluderer selskapet, tror jeg alle skjønner at de er på ville veier. Dette kan bli dramatisk, sa fiskeriministeren til Trønder-Avisa.

– Handler ikke om kineserne

Fylkesråd Anne Marit Mevassvik (Ap) i Nord-Trøndelag svarte slik på den dramatiske advarselen fra fiskeriminister Per Sandberg:

– For vår del så har ikke dette handlet om kinesere. Det har handlet om de forpliktelsene vi har overfor EØS-området. At fiskeriministeren bringer laks og Kina inn i denne debatten må han ta ansvaret for og det må han forklare hvorfor han gjør.

Anne Marit Mevassvik, fylkesrådsleiar Nord-Trøndelag

Anne Marit Mevassvik (Ap) er avtroppende fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag.

Foto: NRK

Nordtrønderne sendte fra seg saken

Resultatet ble at det nordtrønderske fylkesrådet bestemte seg for å oversende avgjørelsen til det nye fellestrønderske fylkestinget. Dette var en av de siste, store sakene nordtrønderne sjøl skulle avgjøre, før de to Trøndelagsfylkene blir slått sammen til ett fra første januar 2018. Nå blir det i stedet det fellestrønderske fylkestinget som får saken til behandling. Det skjer allerede på tirsdag.

Statens Vegvesen skal etter planen komme i gang med brubygginga før jul.

Beitstadsundet bru

Saksfremlegget om bruanbud skulle vært klart nå fredag kveld, men Trøndelag fylkeskommune varsler at de fortsatt trenger mer tid. Saksfremlegget blir neppe ferdig før mandag morgen.

Foto: Statens vegvesen