– For meg som kommer utenfra Trondheim, er det sjokkerende å oppleve at trønderne er i ferd med å glemme Kristian Kristiansen. Bøkene hans får man ikke kjøpt i bokhandel og det er synd for han har vært en ekte trondheimsforfatter i den betydning at han har skrevet om det historiske Trondheim, sier teatersjef ved Trøndelag Teater, Kristian Seltun.
Derfor setter teateret opp Adrian Posepilt, men det skjer ikke før til høsten.
– Dette blir en viktig forestilling for oss., sier Seltun.
– I stedet for å kjøpe utenlandske musikaler
Lokal satsing er det også på musikal, eller musikkteater-fronten neste år. På hovedscenen slipper Cirka Teater til. De skal sammen med teaterets egne folk lage vårens musikalske og sceniske opplevelse, regner de med.
Her blir det musikk fra av Eirik Heggdal, godt kjent som utøver og komponist innen flere sjangre.
– Og her skal vokalgruppa Trondheim voices være sentral, sier Cirka Teaters Anne Marit Sæther.
– Dette er et prosjekt sugd fra eget bryst i stedet for å dra til London for å kjøpe rettighetene til en veldig kjent musikal: Det skal vi for øvrig gjøre året etter, sånn er det, sier Seltun.
Kulisser med egen regi
– Det blir ei forestilling med mange fantastiske stemmer på scenen og mange ville gale poetisk bilder på scenen og mange flotte skuespillere som kanskje synger mer enn de snakker, sier Sæther.
Hun gleder seg til å slippe til på hovedscenen på Trøndelag Teater og nyte godt av samarbeidet med de kreftene et institusjonsteater rår over.
Cirka Teater har holdt på i 30 år, og de er vant til å turnere på ulike steder der de gjør alt selv.
De er kjent for Gilles Berger sine fantastiske kulisser.
– Ja, her blir det kulisser som beveger seg, som flyter og flyr. Det holder ikke å kjøre regi bare på skuespillerne.
Byens jazzmiljø
Samarbeidet med Trondheim voices blir også spennende.
– Det er et stemmeensemble. I stedet for instrumenter, piano og fiolin, bruker de stemmende og de synger ikke bare. De kan være lokomotiv eller hva som helst, sier Sæther.
Trondheim voices kommer fra Trondheims jazzmiljø. Det gjør også komponisten som er engasjert i forestillinga Hundre hemmeligheter, Eirik Heggdal.
Premieren er satt til 5. april og de har allerede planene klare for å tilpasse det hele for en turne i samarbeid med Riksteateret.
Mer trøndersk
Også høstens musikal er fra lokale krefter. Rasmus Rohde og Verdens beste band åpner med en låt som allerede er godt kjent som Puppan til pappa. Alt annet i musikalen skal være nyskrevet.
Plottet er, enkelt fortalt, midtlivskrisa til pappaen sett med øynene til hans niårige datter.
Eller ryggprolapsens rolle midt i livet, når et treningssenter dukker opp tett ved.
Og det blir Ibsen
Ibsens Når vi døde våkner, er med.
– Det har ikke vært oppført i Trondheim før, sier Seltun.
Og det på et teater som ligger på andreplass i antall spilte ibsenstykker, med en teatersjef som har sagt at de skal spille ett ibsenstykke hvert år, så lenge han er her.
– Det skal vi klare. Dette er det siste stykket han skrev. Ibsen var i ferd med å bevege seg inn i en ny tid, men en ser også at dette var Ibsens punktum. Han hadde ikke tenkt å skrive flere, sier Seltun.
Humor og alvor
2014 har 11 oppsetninger på plakaten, så langt. Inkludert prosjektet: Unge dramatikere, der nye stemmer får slippe til.
Ellers blir det alt fra rein humor til det blotte alvor, eller en blanding. Noe skal lages av skuespillerne selv og andre stykker er noe de brenner for.
– Jeg skal spille ei gammel dame, eller senior da, på 63 år. Ei dame som har vært gjennom mye. Hun er et reservedelsmenneske og styrtrik. Besøk av gammel dame handler om at hun kommer hjem og tilbyr den lutfattige hjembyen penger, mye penger. Haka er at de må love å ta livet av ungdomskjæresten hennes som svek henne, sier Marianne Meløy.
Det stykket kommer i vår.
Vi kan røpe at mannen er noe betenkt når folk i byen begynner å dukke opp med gulltenner og andre tegn på at de overraskende nok, plutselig har penger.