Etter fylkessammenslåinga av Trøndelag i 2018 meldte behovet for et nytt datasystem seg. Et slikt system skulle støtte opp om blant annet innkjøp, økonomi, regnskap og lønn.
Problemet var bare at et slikt system ikke eksisterte. Fylkeskommunen måtte lage det sjøl.
– Skreddersøm, beskriver fylkesdirektøren det som.
Onsdag ble politikerne i Fylkesutvalget orientert om prestisjeprosjektet som endte i full fiasko.
Avsluttet fordi det ikke fungerte
Nær 80 millioner kroner ble brukt før fylkesdirektør Carl-Jacob Midttun konkluderte med at satsingen aldri kom til å bli vellykket. Han avsluttet hele prosjektet i 2021.
Frykten var at kostnadene skulle fortsette å eskalere.
– Det er beklagelig at vi har brukt så mye penger på så lite, sier gruppeleder for Høyre, Pål Sæther Eiden.
Han stilte onsdag spørsmål ved hvordan et helt prosjekt kunne gå i grøfta på denne måten.
Trønder-Avisa omtalte saken først.
Hva var det som gikk galt?
Konsulentselskapet PwC har laget en evalueringsrapport på oppdrag fra fylkeskommunen. Denne rapporten fikk politikerne som var til stede onsdag se.
Rapporten beskriver i detalj hvordan innføringa av det nye datasystemet ikke var realistisk.
Et av problemene PwC beskriver er at prosjektet ikke hadde formaliserte roller, og dermed ble preget av både utydelig rollefordeling og ansvarsfordeling.
I tillegg hadde rapportene fra leverandørene om status og framdrift i prosjektet vesentlige mangler.
Samtidig stilte fylkeskommunen få krav om oppfølging.
– Klokere å handle hyllevare
Fylkesdirektør Carl- Jakob Midttun sier til NRK at det ble en veldig uheldig ende på en stor satsing.
I fremtiden vil Trøndelag fylkeskommune heller satse på å kjøpe ferdig utviklede datasystemer, framfor å utvikle programmene sjøl.
– Det er klokere å handle hyllevare, i stedet for å satse på utviklingsprosjekter. Dette blir praksis senere, sier fylkesdirektøren.
Han sier også at de kan tenke seg å snakke med andre fylkeskommuner om felles innkjøpsordninger.