Norske Skog på Skogn holder til i et skogrikt område.
Likevel må fabrikken bruke svært mye penger på frakt av tømmer fra Sverige og Østlandet.
Dyrt å frakte tømmer
Svikt i etterspørselen etter papir gjør at Norske Skog på Skogn har stanset ei av maskinene i to måneder, og 59 ansatte er permittert.
Det blir dyrt for fabrikken å hente 1/3 av tømmeret utenfor Trøndelag.
- Konsekvensen for oss over tid er at det svekker konkurransekrafta vår, sier administrerende direktør Amund Saxrud på Norske Skog på Skogn.
Han forteller at det blir vanskeligere å drive lønnsom produksjon når tømmer må fraktes langt.
Fabrikken bruker flere titalls millioner kroner på frakt av tømmer.
Hjelp fra skognæringa
Norske Skog får hjelp. Nå ansetter skognæringa egne pådrivere, for å få ut mer tømmer fra trønderske skoger.
- Vi skal ansette pådrivere i Innherreds-kommunene og i Namdalen. De skal bidra til å få tatt ut mer gammel skog og ungskog, forteller skogbrukssjef i Verdal kommune, Trond Rian.
Han forteller at pådriverne også skal jobbe for å få enda bedre skogsbilveger.
Sliter med å levere mer
I dag pågikk arbeid med å ta ut virke i et skogsområde i Volhaugen i Verdal. Fra denne kommunen havner 15.000 kubikk tømmer hos papirfabrikken på Skogn.
Men skogeierne sliter med å levere mer enn i dag.
- Det er fordi vi har en ubalanse i skogens alder. Det ble hogd for mye skog straks etter krigen. Vi har mye halvstor skog. I tillegg er det gammel skog som er vanskelig å ta ut, sier leder i Verdal skogeierlag, Jon Olav Skrove.