Tove brakk låret og ble liggende alene i snøen – ble reddet av det hun hadde i lomma

Luftambulansen er forberedt på travlere dager under vinterferien. Tove Leknes lå livstruende skadet i snøen, da hun husket hva hun hadde på telefonen.

Tove Leknes

GIKK GALT: Tove Leknes havnet på sykehus med lårbeinsbrudd da hun falt på ski. Hadde hun ikke fått hjelp av en app, kunne det gått enda verre.

Foto: Privat

Det har gått to år siden 38 år gamle Leknes fra Orkdal i Trøndelag slipper av sønnen i et bursdagsselskap.

Hun har bestemt seg for å dra på ski.

Men skituren går ikke som planlagt. Den kunne nesten ha kostet henne livet.

Klarer ikke å bremse

På vei opp til toppen bestemmer Leknes seg for å snu for å få med seg solnedgangen. I en nedoverbakke starter problemene.

Den bratte bakken er veldig glatt. Leknes merker at dette ikke vil gå bra.

– Jeg prøvde å ploge, men det var sjanseløst.

Hun forsvinner ut av løypa. Høyrebeinet blir sittende fast i snøen, mens overkroppen skyter fart framover.

Lårbeinet blir delt i to og beinsplintene ligger bare noen millimeter fra hovedpulsåren. Blir den skadet, kan man blø i hjel på få minutter.

Tove Leknes røntgenbilder

DELT I TO: Røntgenbildene viser at lårbeinet var delt i to.

Foto: Privat

Trenger hjelp

Leknes blir liggende alene i snøen med sterke smerter. Det er da hun kommer på at hun måneder i forveien har lastet ned en app på mobilen som heter «Hjelp 113».

– Det var en gylden anledning for å teste appen.

Ved hjelp av denne får hun ringt og bedt om hjelp. Hun forklarer hva som har skjedd, og luftambulansen bestemmer seg tidlig for at de ønsker å sende helikopter. Nå bruker hun appen for å finne de nøyaktige koordinatene.

– Dekningen der jeg lå var dårlig, så jeg prøvde å åle meg fram i snøen. Etter en stund fikk jeg opp koordinatene og leste dem opp til damen i andre enden. Da gikk det ikke lang tid før jeg hørte lyden av helikopteret.

Hjelpen har kommet, nå bærer det til sykehuset.

Her får hun beskjed om at skaden hun har pådratt seg er svært alvorlig.

– De sa at det kun var noe de så ved kraftige frontkollisjoner.

Hjelp 113

HJALP LEKNES: Det var denne applikasjonen Tove Leknes brukte da hun havnet i snøen alene.

Foto: Thomas Kleiven / Norsk Luftambulanse

Vinterferie

– Man planlegger jo aldri for at noe uforutsett skal skje.

Det sier medisinsk ansvarlig for luftambulansen i Trondheim, Eivinn Skjærseth. Han tror mange er usikre på nøyaktig hvor de befinner seg når de er ute på tur.

– Det har blitt noen oppdrag, både i fjellheimen og andre plasser, hvor vi ikke har posisjon på vedkommende vi leter etter. Da tar ting ofte lengre tid.

Derfor utviklet Stiftelsen Norsk Luftambulanse applikasjonen «Hjelp 113». Den er lastet ned over 1,5 million ganger, og har vært i bruk siden 2009.

Skjærseth mener applikasjonen er verdt å ha spesielt nå når både barn og voksne gleder seg til vinterferie. Mange skal ut på turer, enten til fots eller på ski.

Hvis man er i et område med mobildekning og man har strøm, er den et veldig godt hjelpemiddel, sier Skjærseth.

Eivinn Skjærseth

LUR Å HA: Eivinn Skjærseth i luftambulansen i Trondheim, anbefaler folk å ha appen som hjalp Tove Leknes med å få hjelp.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Tror appen ble avgjørende

I dag, to år senere, er Tove Leknes på bedringens vei. Men fortsatt sliter hun med store smerter etter ulykken, og klarer ikke å gå på ski som tidligere.

Likevel prøver hun å ta turen i løypa når hun kan. Hun er glad for at applikasjonen hjalp henne dagen da alt gikk galt.

– Jeg tror nok det var ganske avgjørende at jeg fikk hjelp av appen. Det hadde nok gått for lang tid hvis jeg skulle blitt hentet av snøskuter, sier Leknes.