Tøft teater for de aller minste

Teaterstykker for spedbarn er ikke dagligdags kost. På Trøndelag Teater slår de til med ny norsk dramatikk til de ferskeste.

Du skal få høre fuglesang

Du skal få høre fuglesang

Du skal få høre fuglesang, er en trilogi der tre musikere og tre dansende skuespillere tar dristige steg. Tre teaterstykker spesiallaget for de minste, ett for de fra 0 til 2 år, ett for 3 til fem og ett for 6 til niåringer.

Spennende

– Det er kjempespennende å jobbe med så små barn. Det er noe annet enn å spille teater for voksne, sier skuespiller Andreas Medbøe Thoresen.

Han og resten av Teater Fot setter opp et flunkende nytt barneteater, med prinsesser som krever sitt, nattergaler, spurver og hakkespetter.

Hør radioreportasjen

– Vi hadde en barselgruppe på besøk. Det var utfordrende. Og så er det nytt. Og så jobber vi med improviserende musikere som gir oss utfordringer.

Mye improvisasjon

– Musikerne er helt fantastiske. De er gode improvisatorer. Vi kan si: Nå er vi i en eventyrskog eller nå er vi på slottet, og så er de der med musikken sin, så skaper de den verdenen sammen med oss, sier ideskaper og regissør, Lise Hovik.

Hun har tidligere gjort noe så sjeldent som å lage og framføre ny norsk dramatikk for ettåringer. Det er en krevende og lekende sjanger.

Michael Duch, Tor Haugerud og Eirik Hegdal

Michael Duch, Tor Haugerud og Eirik Hegdal

Foto: Lars Erik Skjærseth / bilder fra en øvelse / NRK

Med seg har hun tre dansende og syngende skuespillere og tre musikere som er gira på oppgaven.

– Jo det er veldig artig. Det er tre ulike forestillinger vi jobber med. så vi må gjøre det litt forskjellig. Vi er tre improviserende musikere, et band egentlig, så vi har ganske frie rammer. Vi prøver å spille opp imot det skuespillerne og danserne gjør, så prøver vi å være litt på tvers av dem. Vi stryker dem ikke medhårs hele tida, sier Erik Hegdal.

Han trakterer treblåsere.

– De minste må få sitt

– Ideen er å lage barneteater spesialtilpasset ulike aldersgrupper. At vi ikke tenker på barneteater som noe som skal samle hele familien bare, men å tenke at ett- og toåringer trenger ulike opplevelser, at vi klarer å treffe dem der de er og prøve å møte dem ut ifra deres egen kultur og deres eget ståsted, sier Hovik.

Hun er i tillegg til Teater Fot, dramapedagog ved Dronning Mauds Minne, høgskole for førskolelærer-utdanning i Trondheim.

Du skal få høre fuglesang

Ei krevende prinsesse

Foto: Lars Erik Skjærseth / bilder fra en øvelse / NRK