Hopp til innhold

Tine og NTE kutter i papirannonsering

Avisene sliter fordi små og store bedrifter flytter annonseringen sin til nettet. På sikt vil både papirannonser og de fleste papiraviser forsvinne, tror markedsføringsekspert.

Nettannonse

Adresseavisen har mange annonser på nett, men disse gir ikke de samme inntektene som papirannonsene har gitt.

Foto: Skjermdump fra adressa.no

Norske bedrifter reklamerer mindre i aviser nå enn før. De siste årene har satsingen på sosiale medier og digitale plattformer økt, noe som er dårlig nytt for avisene.

– Annonsering på nettet har tatt seg kolossalt opp, og avisenes økonomi har blitt veldig skadelidende, sier reklamemann og rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim.

Trond Blindheim

Avisannonsene har blitt billigere, fordi det er så mange andre rimelige kanaler, sier Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Markedshøyskolen

Kommunikasjonsdirektør i NTE, Inge Bartnes, sier kraftselskapet de siste årene har flyttet både penger og ressurser fra papirannonser til digitale medier.

– Alle våre flere hundre tusen kunder har flyttet seg til digitale og sosiale medier, og de forventer å se NTE der, sier kommunikasjonsdirektør Inge Bartnes.

Vil annonsere mer målrettet

Slik er det også for TINE, ifølge kategoridirektør Frode Fimreite.

– Vi annonserer mindre i papiravisene i dag. Istedet bruker vi blant annet Facebook og Google, sier han til NRK.

Inge Bartnes i NTE sier de nye digitale verktøyene gjør at de kan annonsere mer målrettet.

Inge Bartnes, NTE
Foto: NRK / Erland Knutsen

– Hvis vi for eksempel har bygget ut bredbånd til et boligfelt i Trondheim og vet at hundre husstander ikke har knyttet seg til fiberkabelen, er det veldig effektivt å benytte digitale kanaler for målrettet markedsføring mot disse.

Digitale annonser gir mindre penger

Avisene var tidligere omtrent alene om å være en kanal for annonser. Nå greier de ikke å kompensere nedgangen i papiromsetning med økte digitale inntekter.

– Prisnivået på digitale annonser er vesentlig lavere enn prisnivået på papirannonser, sier markedsdirektør i Trønder-Avisa, Harald Hustad.

For Adresseavisen har nedgangen i annonseinntekter ført til at de nå må kutte mellom 60 og 75 årsverk, til tross for en økning i antall abonnenter.

– Annonsørene har alltid ment at lokalavisen er den viktigste, men også de lider av sviktende annonseinntekter, sier Trond Blindheim, som selv kun leser aviser på nett.

LES: Frykt for oppsigelser i Aftenposten