Norske bedrifter reklamerer mindre i aviser nå enn før. De siste årene har satsingen på sosiale medier og digitale plattformer økt, noe som er dårlig nytt for avisene.
– Annonsering på nettet har tatt seg kolossalt opp, og avisenes økonomi har blitt veldig skadelidende, sier reklamemann og rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim.
Kommunikasjonsdirektør i NTE, Inge Bartnes, sier kraftselskapet de siste årene har flyttet både penger og ressurser fra papirannonser til digitale medier.
– Alle våre flere hundre tusen kunder har flyttet seg til digitale og sosiale medier, og de forventer å se NTE der, sier kommunikasjonsdirektør Inge Bartnes.
Vil annonsere mer målrettet
Slik er det også for TINE, ifølge kategoridirektør Frode Fimreite.
– Vi annonserer mindre i papiravisene i dag. Istedet bruker vi blant annet Facebook og Google, sier han til NRK.
Inge Bartnes i NTE sier de nye digitale verktøyene gjør at de kan annonsere mer målrettet.
– Hvis vi for eksempel har bygget ut bredbånd til et boligfelt i Trondheim og vet at hundre husstander ikke har knyttet seg til fiberkabelen, er det veldig effektivt å benytte digitale kanaler for målrettet markedsføring mot disse.
Digitale annonser gir mindre penger
Avisene var tidligere omtrent alene om å være en kanal for annonser. Nå greier de ikke å kompensere nedgangen i papiromsetning med økte digitale inntekter.
– Prisnivået på digitale annonser er vesentlig lavere enn prisnivået på papirannonser, sier markedsdirektør i Trønder-Avisa, Harald Hustad.
For Adresseavisen har nedgangen i annonseinntekter ført til at de nå må kutte mellom 60 og 75 årsverk, til tross for en økning i antall abonnenter.
– Annonsørene har alltid ment at lokalavisen er den viktigste, men også de lider av sviktende annonseinntekter, sier Trond Blindheim, som selv kun leser aviser på nett.