Hopp til innhold

Tester skipstunnel i Trondheim

For å finne ut hvordan et skip underveis i Stad skipstunnel vil bli påvirket av medstrøm, motstrøm og fart har Kystverket gjort forsøk med modeller av skip hos Marintek i Trondheim.

Sjøsetting av skipsmodell

Her sjøsettes skipsmodellen MS «Midnatsol» ved Marintek i Trondheim.

Foto: Anne Grethe Nilsen / Kystverket

Kystverket har gjennomført modellforsøk i testtank hos Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt (Marintek) i Trondheim, som en del av det pågående forprosjektet for Stad skipstunnel.

I testtanken i Trondheim var målet å få testet ut hvilke krefter som i praksis vil virke på et fartøy som seiler gjennom Stad skipstunnel. Testene er én av flere, der man i realiteten ser om teori samsvarer med praksis.

– Det som er viktig er å danne oss et bilde hvordan det er å styre gjennom skipstunnelen, uten å berøre ledekonstruksjonene og veggene i tunnelen, forteller prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket, til NTB.

Stad skipstunnel

Slik kan den ferdige skipstunnelen bli.

Foto: Illustrasjon: Appex/Kystverket

Under forsøket ble det brukt en nedskalert skipsmodell av hurtigruteskipet MS «Midnatsol». I tillegg ble det testet seilas med en nedskalert skipsmodell av et containerskip på 150 meter. Begge skipsmodellene er 27 ganger mindre enn fullskalaskipene.

Oppløftende resultater

Testingen ga Kystverket svarene de håpet å få.

– Testene var svært oppløftende. Det viser seg at det går veldig godt an å kjøre store fartøyer gjennom skipstunnelen, sier spesialrådgiver i Norconsult, Arne Lothe.

Norconsult er ansvarlig for det tekniske forprosjektet, som testingen ved Marintek er en del av. Forprosjektet gir et viktig grunnlag for mulig realisering av skipstunnelen.

– Vi ser at det ikke går an å kjøre i stor hastighet, men at vi klarer å ha en hastighet som gjør at skal vi klare å opprettholde den kapasiteten vi ønsker, sier Lothe.