Hopp til innhold

Telenor stengte fasttelefonen – varslet ikke kundene

Ikke bare forsvant summetonen, flere trygghetsalarmer ble også satt ut av funksjon.

Petra Grønli

Petra Grønli i Graftåsen er blant dem som ble uten fasttelefon. Telenor glemte å varsle kundene.

Foto: Nea Radio

For to uker siden mistet abonnenter i Ålen telefonforbindelsen sin. Summetonen forsvant, og det skjedde uten forvarsel. Flere brukere opplevde dessuten at trygghetsalarmen sluttet å virke.

Når abonnentene selv har ringt Telenor har de fått til svar at dette har noe med bredbåndsutbyggingen å gjøre, og at abonnementene var blitt sagt opp. Noen fikk til og med refundert telefonregningen, ifølge Nea Radio.

Men ingen av abonnentene Nea Radio har snakket med har bedt om å få avsluttet sitt abonnement, og er ingen har heller fått melding om hva som skulle skje.

– Trygt å ha fasttelefon

Petra Grønli er en av innbyggerne som har mistet fasttelefonen:

– Jeg har jo mistet noe, som jeg gjerne ville beholde. Synes det er en trygghet i fasttelefonen, og mobiltelefonen kan man komme til å legge fra seg både her og der. Den faste har jeg hatt i alle år, sier Petra Grønli.

Petra forteller at det i tida etter 8. september kom venner på besøk, som ikke hadde fått tak i henne på telefonen.

– De fortalte at de fikk en automatisk telefonsvarer, med "du har kommet til et nummer som ikke er i bruk." Siden fikk jeg rede på at også flere naboer var uten forbindelse. Telenor sa jeg hadde sagt opp abonnementet, og at jeg skulle ha fått et brev om det. Men det stemmer overhodet ikke. Jeg ikke sagt opp abonnementet mitt.

Oppgraderer bredbåndsnettet

Først når Nea Radio tok tak i saken to uker etter at graftåsingene mistet summetonen, begynner det å skje ting. Etter mange telefoner fram og tilbake til både Nasjonal Kommunikasjonstilsyn (Nkom), Brukerklagenemda og Telenor, fant Telenor tilfeldigvis ut av saken:

Sør Trøndelag fylkeskommune og kommunen har i samarbeid med Telenor startet en bredbåndsutbygging i bygda og det er i forbindelse med dette arbeidet at telefonen ble koblet ut.

Glemte å informere

Den 8. September fikk flere av abonnentene i Graftåsen koblet ut fasttelefonen. Montørene i Telenor trodde at kundene deres hadde blitt varslet og informert om dette. Ingen hadde fått forhåndsvarsel, så for alle kom dette som en stor overraskelse. Telenors interne plan var at alle skulle over på såkalt IP-telefon.

Senere har det vist seg at heller ikke tilbudet om IP-telefon har nådd kundene.

Telenor har nå begynt å rette opp både manglende telefon og informasjon, men kan ikke love når alt er blitt tilbakestilt. Det sier pressekontakt Per Arild Meling som innrømmer feil i prosessen med utkobling av abonnenter i Graftåsen.

Per Aril Meling

Pressekontakt i Telenor, Per Aril Meling, beklager sterkt at kundene ikke fikk den informasjon de har krav på.

Foto: Telenor

- Vi oppgraderer for tida telenettet i kommunen, for å kunne tilby et bedre bredbånd. Når slikt arbeid pågår, er normal praksis at vi gir mulighet til å telefonere via Internett i stedet. Det bruker vi å sende kundene brev om, men i dette tilfellet har vi dessverre glemt å informere kundene våre. Det er sterkt beklagelig, sier Per Arild Meling.

Mistet alarmen

Noen av kundene har trygghetsalarm, som de mistet samtidig med fasttelefonen. Meling presiserer at kommunen har ansvar for selve alarmen, men har full forståelse for det ubehagelige i situasjonen.

– Nå skal vi så snart som mulig få ordnet opp i dette, og få opprettet en dialog med kundene. Eksakt når linjenettet er i på plass igjen er det ikke mulig å fastslå i øyeblikket, men det skjer så raskt som mulig, sier pressekontakt Meling i Telenor.