– Kulturen har blitt slik at JEG skal fram

Syklister skaper ubehag hos flere fotgjengere nå enn før. Tidligere var det vanlig at eldre klagde mest, sier trafikkforsker.

Mannlig syklist med hjelm i bytrafikk

Ulykkesstatistikken tyder ikke på at mange gående blir påkjørt og alvorlig skadd av syklister, men stadig flere lar seg irritere.

Foto: STEFAN WERMUTH / Reuters
Liv Øvstedal

Liv Øvstedal er seniorforsker ved Sintef teknologi og samfunn i Trondheim, mener flere enn før er brydd av syklistene.

Foto: NRK

Det er vår i store deler av landet, og stadig flere finner fram sykkelen etter en lang vinter.

Liv Øvstedal er seniorforsker ved Sintef teknologi og samfunn i Trondheim. Hun har forsket på fotgjengere i by, barn i trafikken og adferden til syklister.

Gående føler ofte ubehag i møte med syklister, sier forskeren.

– Fra tidligere var det eldre som syntes syklister var et problem, men nå er det flere som har dette inntrykket.

– Et demokratiproblem

Ulykkesstatistikken tyder ikke på at mange gående blir påkjørt og alvorlig skadd av syklister. Konflikten er likevel ikke uproblematisk, mener Øvstedal.

– Det er et demokratiproblem. Skal de som er fotgjengere få lov til å gå på gata? Skal syklistene som sykler hurtig få lov til å boltre seg? Dette er viktige spørsmål, tror jeg.

Richard Liodden Sanders er leder av Syklistenes Landsforening Trondheim, og han mener man bør lage et skille.

– En løsning er å lage et skille på hvor fotgjengere skal gå og hvor syklistene skal sykle, sier han.

– Hvis man ikke skiller syklende og gående på en klar måte, så føler selvfølgelig de gående at de syklende kan være farlige. De kommer fort, sier Sanders til NRK.

Usikker på utviklinga

Statens vegvesen jobber også for å skille gående og syklende i større grad. Trafikkforsker Øvstedal tror ikke det vil løse problemet.

– Jeg er litt utrygg på den utviklingen, fordi jeg tror det kan føre til at de som sykler vil kjøre enda fortere. Dette jeg sier nå vil bli en brannfakkel, men jeg er veldig for hverdagsmosjon, men usikker på om noen av syklistene burde ha vært på et lukket treningsanlegg, sier forskeren ved Sintef.

– I Norge har det blitt en kultur hvor det er JEG som skal fram, sier Øvstedal.

– Lite toleranse

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V) reagerer kraftig på dagens uttalelser fra SINTEF-forsker Liv Øvstedal. I Oslo har sykkelandelen økt fra 5 til 8 prosent i løpet av de siste fire årene.

– Sykling er bra for folkehelsa, bra for bymiljøet og klima, og det avlaster vei- og kollektivsystemet. Å angripe syklister for å være egoistiske faller på sin urimelighet, sier byråden.

Hun mener påstanden fra Øvstedal tyder på liten toleranse overfor bredden av ulike syklister.

Sykkelsti

Trafikkforskeren tror ikke sykkelveger nødvendigvis vil være en god løsning. Hun frykter flere vil sykle enda fortere enn før.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Video fra Trøndelag

I 2016 har det vært nesten 10 000 viltpåkjørsler. 1/4 av dem skjer i Trøndelag.
Fikk heder for sitt arbeid med mangfold og inkludering.
Etter år med hus-okkupasjoner og ungdomsopprør ble Svartlamoen boligstiftelse til, etter våpenhvile med Trondheim kommune. 
Det er faktisk 15 år siden kampen sto om det gamle arbeider-boligstrøket.