I flere fylker var sykefraværet hos Nav i gjennomsnitt 8,2 prosent i 2016. Det er omtrent to prosentpoeng høyere enn landsgjennomsnittet for alle arbeidsplasser. Tallene gjelder for ansatte i arbeids- og velferdsetaten. På landsbasis hadde Nav et sykefraværet på 7,3 prosent i fjor. Også det er over landsgjennomsnittet.
– Vi er ikke fornøyd med et sykefravær på 7,3 i snitt for 2016. Vi synes det er for høyt og vi jobber derfor kontinuerlig med å redusere det, sier HR-direktør i Nav Inger-Johanne Stokke.
Krevende arbeid
HR-direktøren mener det er mange særtrekk hos Nav som kan forklare litt av årsaken til hvorfor sykefraværet er høyere i Nav enn på andre arbeidsplasser.
– Vi har mange medarbeidere i en førstelinje, hvor det i perioder er et høyt arbeidspress, sier Stokke.
Hun peker også på høy gjennomsnittsalder om en mulig årsak.
– Videre vet vi at en høy kvinneandel og en relativt høy gjennomsnittsalder hos medarbeidere har betydning for sykefraværet. I vår virksomhet har vi både mange kvinner og høy gjennomsnittsalder.
- Les også: Lagarbeid har kuttet sykefraværet
Nav i Sør-Trøndelag har et sykefravær på 7,2 prosent. Dette er ikke avdelingsdirektøren Bernt Asle Arntsen fornøyd med. Han forteller at de ansatte ofte møter mennesker i vanskelige situasjoner og tror det kan være en medvirkende årsak til sykefraværet.
– Det å stå i slike relasjoner over tid er krevende. Det er viktig for oss å sørge for at våre medarbeidere får påfyll av kompetanse til å stå i sånne tøffe brukermøter.
– Møysommelig arbeid
Nav forvalter en tredjedel av statsbudsjettet, og de fleste medarbeiderne er ansatt i Nav stat, mens rundt fjerdedel er ansatt i kommunene. NRK har kun fått tall på sykefravær for de statsansatte, men en stikkprøve blant kommunalt ansatte, viser at sykefraværet i Midtre-Namdal i fjor lå på 10,2 prosent.
Flere av de ansatte NRK har snakket med mener Nav ikke tar godt nok vare på sine ansatte. De vil imidlertid ikke stå frem med kritikken. Direktør for Nav Nord-Trøndelag, Vegard Rydningen, forteller dette er noe de bruker mye tid på.
– Vi bruker mye tid på dette med ledere, verneombud og tillitsvalgte. Vi ønsker å fremstå slik at det er de samme prinsippene som ligger til grunn når vi har sykefravær internt hos oss, som når vi følger opp andre bedrifter, sier Rydningen.
– Vi ser at tidlig og tett oppfølging av sykmeldte samt det å drive forebyggende arbeid har god effekt. De som lykkes med slike tiltak får ned fraværet, men vi ser også at dette er et møysommelig arbeid og som tar tid, sier Stokke.