Hopp til innhold

Ble svindlet for 25 000 kroner

I løpet av ett år har 77 år gamle Harald Hagnes blitt svindlet for cirka 25 000 kroner fordi han har oppgitt sin kortinformasjon på netthandel.

Harald Hagnes

Rundt 30 til 40 transaksjoner ble gjort på kontoen til 77 år gamle Harald Hagnes etter at han oppga kortnummeret sitt på netthandel.

Foto: Torun Støbakk / Lokalavisa Snåsningen

– Svindlerne har trukket 200 til 300 kroner med jevne mellomrom og derfor merket jeg ikke at pengene var borte før en måneds tid siden, sier Hagnes til NRK.no.

Svakhet med Visa-kort

Det var lokalavisa Snåsningen som først omtalte saken om Hagnes som fra årsskifte 2012/2013 frem til juni 2014 ble svindlet for cirka 25 000 kroner. Han tror årsaken ligger i at han har kjøpt ting på netthandel og oppgitt sitt kortnummer.

– Når man handler på nett må man oppgi kortnummer og sikkerhetsnummer, jeg tror det er slik de har klart og tatt i bruk bankkontoen min. Det er svakheten med vanlig Visa-kort. Det er bedre å bruke kredittkort for da får man regning, sier Hagnes.

Har anmeldt saken

Rundt 30 til 40 transaksjoner ble gjort på kontoen til 77-åringen. Hagnes merket ikke at noe var galt før en måneds tid siden.

– Det var flere små beløp som hadde blitt trukket i Danmark og andre steder, sier Hagnes.

Pensjonisten har anmeldt forholdet, men foreløpig har ikke politiet klart å spore opp svindlerne.

– Banken sa det var mulig å få tilbake penger for 180 dager tilbake, men det er ikke så mye, sier han.

Handler ikke mer på nett

Hagnes har sperret Visa-kortet sitt og har ikke handlet noe på nettet siden hendelsen.

– Jeg kommer nok ikke til å handle på en stund, og hvis jeg noen gang gjør det, skal jeg bruke kredittkort.

Da 77-åringen snakket med Grong Sparebank hadde de fått flere meldinger om like episoder.

– Jeg var ikke den eneste som hadde blitt fratatt penger, det betyr at folk må være oppmerksom på dette, sier Hagnes.

– Viktig å følge med

Kunderådgiver Marit Sveine i Grong Sparebank forteller til Snåsningen at det ikke er uvanlig med saker hvor kortinformasjon har blitt misbrukt. Det er likevel uvanlig at det tar så lang tid før trekkene blir oppdaget.

– Folk oppdager det ofte tidligere enn i denne saken, så det virker som mange er flinke til å være på vakt. Vi anbefaler alle å en gang iblant følge med på transaksjonene. Hvis man ser trekk man ikke kjenner til, må en ta kontakt med banken med en gang slik at vi kan sperre kortet, sier Sveine til Snåsningen.