Hopp til innhold

Svenskene lobber for Meråkerbanen

Regionförbundet Jämtlands län har engasjert seg for å sikre elektrifisering av Meråkerbanen, og dro til Oslo for å framføre sine argumenter.

Meråkerbanen

Svenske toppolitikere var torsdag på lobbytur til Stortinget, hvor de snakket for økt togtrafikk øst-vest i Trøndelag.

Foto: Tor Aage Hansen

Torsdag behandler regjeringen infrastrukturinvesteringen for 2014-2023, og svenskene framhever at de ønsker seg en elektrifisert jernbane mellom Trondheim og grensa.

– Vi er her fordi vi vet at det kommer en proposisjon fra den norske regjeringen i april, og det er viktig for oss å kunne påvirke der vi kan. Dette er en kritisk periode i så måte, sier Marie Norden, Riksdagsrepresentant for Socialdemokraterna, til NRK.

Hun er en av flere toppolitikere som er på lobbytur til Stortinget.

– Miljøvennlig

– Dette er viktig for regionens utvikling. Vi må frakte både gods og mennesker over grensen, og vi vil være med å drive frem en løsning som er positiv for hele regionen, sier Norden.

Maria Søderberg er varaordfører i Region Jämtland, som tilsvarer Kommunenes Sentralforbund i Norge. Hun fremhever viktigheten av at Meråkerbanen elektrifiseres.

– Spesielt for oss jämter er det viktig å få raske forbindelser mellom Østersund og Trondheim. Blant annet kan mye av godstransporten løftes over til jernbanen, som er mer miljøvennlig en lastebiler, sier hun.

Jernbaneskinner på Meråkerbanen på Hell

Svenskene vil ha en elektrisk Meråkerbane over Storlien inn i Jämtland.

Foto: Tor Beisvåg
– Viktig for effektiv transport

På svensk side er store deler av jernbanenettet elektrifisert, mens Meråkerbanen henger etter.

De jämtlandske politikerne mener at mulighetene for effektiv og miljøvennlig transport over grensen, vil være bedre med elektrisk tog.

– I dagens møte har vi lagt vekt på at det er en stor enighet i Jämtland, både innenfor politikk, næringsliv og turistnæringen. Viktige næringer kan utvikles både på den norske og den svenske siden om vi får elektrifisert Meråkerbanen, sier Søderberg til NRK.

Får støtte fra norske aktører

Svenskene får støtte av flere norske aktører, for eksempel Norske Skog, som sender gods mellom Norge og Sverige via Meråkerbanen.

– Moderne lokomotiver kan dra større lass, noe som vil bidra til billigere drift, sier kommunikasjonsdirektør Carsten Dybvig til NTB.

Også NSB har tatt til orde for elektrifisering. I dag går det rundt 13.000 avganger med dieseldrevne tog på Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer hvert år.

– Elektrifisering er et viktig miljøargument, og kundene vil få et bedre tilbud, mener kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.