Hopp til innhold

Studenter tar superrask elbil til Silverstone

Racerbilen NTNU-studenter har bygget, skal kunne gå fra null til hundre på under tre sekunder.

Revolve NTNU viser frem sin nyeste kreasjon. Gjennom det siste året har 50 ivrige studenter gitt det de har av tid, krefter og evner, for å utvikle og skape noe sammen. Resultatet er både eksplosivt og presist. Revolve NTNUs el-monster!

VIDEO: 50 NTNU-studenter har jobbet med bilen i åtte måneder, og kjøretøyet har fått navnet «Vilje».

– Det har vært mange sene netter der man har drevet med småpirk og ting som ikke passer perfekt, sier student Odin Kirkeby i NTNU Revolve.

Elbilen er bygget i karbonfiber og veier under 200 kilo. Ifølge studentene bruker den under tre sekunder fra 0-100 kilometer i timen.

Ser fantastisk ut

50 studenter har jobbet med bilen i åtte måneder, og kjøretøyet har fått navnet «Vilje».

– For å bygge en sånn bil kreves det en enorm vilje av oss i Revolve. Det har vært åtte måneder med utrolig hardt arbeid der man underveis kanskje har slitt med å se hvordan sluttresultatet ville bli. Men på grunn av den viljen, gutsen og innsatsen vi har vist har vi resultatet her i dag, det ser fantastisk ut, forteller Kirkeby.

(Saken fortsetter under videoen)

Racerbil utviklet av NTNU-studenter

VIDEO: Elbilen som ble avduket i dag er bygget i karbonfiber og veier under 200 kilo.

Flere av systemene har studentene utviklet selv, blant annet det som skal brukes for å overvåke bilens batterier.

Magnus Buseth, markedssjef i Revolve NTNU

SIKTER MOT PALLEN: Studentene bak bilen sikter mot pallplass i et løp på Silverstone-banen i England, foreller markedssjef Magnus Buseth i Revolve NTNU.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

– Batteripakken består av celler som kan selvantenne, de må passes på godt og både spenningen i dem og temperaturen må overvåkes. Så vi har utviklet et eget system som skal kontrollere at batteripakken er trygg, sier Kirkeby.

Skal konkurrere på Silverstone

Bilen skal delta i konkurransen Formula student på Silverstone i England, i fjor var det 114 lag fra 38 land som deltok.

I tillegg til bilens ytelser, blir deltakerne også målt på ingeniørløsninger.

– Vi kom på åttendeplass i fjor og sikter på pallen i år, sier Magnus Buseth, markedssjef i Revolve NTNU.