Hopp til innhold

Ser til Trondheim for miljøtips

Mange flere tar buss og færre kjører bil i Trondheim etter at Miljøpakken og rushtidsavgifta ble innført. Nå vurderer flere norske byer lignende tiltak.

Miljøpakka i Trondheim kan bli eksempel for andre storbyer

Stadig flere kjører kollektivt. I 2011 ble det gjennomført 2,5 millioner flere bussreiser i Trondheim enn året før.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

– I fjor hadde vi 2,5 millioner flere bussreiser enn året før, mens biltrafikken har gått ned med over 10 prosent, forteller ordfører Rita Ottervik.

Prisen for å kjøre inn til Trondheim er dobbel i rushtiden

Det er dyrere å passere bomringen i Trondheim dersom man kjører i rushtiden.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

I bomringen rundt Trondheim dobles prisen dersom man kjører mellom klokken 7 og 9, eller mellom kl 15 og 17. Flere kollektivreisende og færre biler i byen er et av resultatene.

– Det gjør at vi kommer oss raskere på jobb og skole, selv om befolkningen øker og vi reiser stadig mer, sier Ottervik.

Pendlere mer tilfreds

Blant de som virkelig har endra reisemønster er pendlere inn til Trondheim. I 2011 økte passasjertallet på busser fra nabokommunene med hele 25 prosent.

Stadig flere pendler kollektivt inn til byen

Avgiftene har gitt billigere og flere avganger. Det er Ragnhild Halsli Øverland glad for.

Foto: Anne Heidi Røstad
Ordfører Rita Ottervik (Ap)

Det er viktig både å friste med bra kollektivtilbud, og gjøre bilpendling dyrere, mener Ottervik.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Politikerne har bestemt at halvparten av inntektene fra bomring og rushtidsavgift skal gå til en rekke tiltak som gjør buss mer attraktivt. Først og fremst betyr det flere avganger til lavere pris.

– Nå er jeg veldig fornøyd. Jeg har fått et mye bedre tilbud etter at det begynte å gå busser fra Løvset i Melhus, sier pendler Ragnhild Halsli Øverland.

Byene følger etter

Flere norske byer har nå vært i Trondheim for å se på erfaringene med avgiftene, og vurderer selv lignende tiltak for å redusere biltrafikken i sentrum.

Tidligere i dag ble det kjent at regjeringen vurderer å pålegge kommunene å innføre tvungen rushtidsavgift.

Men Miljøverndepartementet sier at de likevel ikke vil gå for en slik løsning, som har vekket sterke reaksjoner både i opposisjonen og blant bilister.

Ordføreren i Trondheim er likevel klar på at en kombinasjon av pisk og gulrot er helt nødvendig for å få flere til å parkere bilen.

– Det er viktig å gjøre det vanskeligere å bruke bil, og billigere og bedre å bruke buss. Da vil man få en naturlig overgang som sikrer mer effektiv trafikkavvikling, mener Ottervik.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.