– I fjor hadde vi 2,5 millioner flere bussreiser enn året før, mens biltrafikken har gått ned med over 10 prosent, forteller ordfører Rita Ottervik.
I bomringen rundt Trondheim dobles prisen dersom man kjører mellom klokken 7 og 9, eller mellom kl 15 og 17. Flere kollektivreisende og færre biler i byen er et av resultatene.
– Det gjør at vi kommer oss raskere på jobb og skole, selv om befolkningen øker og vi reiser stadig mer, sier Ottervik.
- Les også: Bomringen ble åpnet
- Les også: Flere tar bussen til Trondheim
Pendlere mer tilfreds
Blant de som virkelig har endra reisemønster er pendlere inn til Trondheim. I 2011 økte passasjertallet på busser fra nabokommunene med hele 25 prosent.
Politikerne har bestemt at halvparten av inntektene fra bomring og rushtidsavgift skal gå til en rekke tiltak som gjør buss mer attraktivt. Først og fremst betyr det flere avganger til lavere pris.
- Les også: Bussen blir billigere
– Nå er jeg veldig fornøyd. Jeg har fått et mye bedre tilbud etter at det begynte å gå busser fra Løvset i Melhus, sier pendler Ragnhild Halsli Øverland.
Byene følger etter
Flere norske byer har nå vært i Trondheim for å se på erfaringene med avgiftene, og vurderer selv lignende tiltak for å redusere biltrafikken i sentrum.
Men Miljøverndepartementet sier at de likevel ikke vil gå for en slik løsning, som har vekket sterke reaksjoner både i opposisjonen og blant bilister.
Ordføreren i Trondheim er likevel klar på at en kombinasjon av pisk og gulrot er helt nødvendig for å få flere til å parkere bilen.
– Det er viktig å gjøre det vanskeligere å bruke bil, og billigere og bedre å bruke buss. Da vil man få en naturlig overgang som sikrer mer effektiv trafikkavvikling, mener Ottervik.