Hopp til innhold

Stopper vogntog med blanke dekk

Ansatte ved 120 bedrifter i Norge samarbeider med Statens vegvesen. Ingen vogntog får kjøre videre med last før vinterdekk og kjettinger er kontrollert.

Lars Myrslo og Torstein Sørli ved Inntre

Lars Myrslo fra venstre og Torstein Sørli er med på å kontrollere at vogntog som tar med last fra Inntre har sikre vinterdekk.

Foto: Rita Kleven/NRK

Sjåførene vet at vogntogene blir kontrollert grundig når de skal hente last ved de 120 bedriftene som er med på den landsomfattende kampanjen «Trygg Trailer.»

De ansatte har fått opplæring fra Statens vegvesen og har fått en innføring i dekk- og kjettingregler for tunge kjøretøy.

De sjekker også om lasten er godt nok sikret.

Ansvarlig for lasten

Hver dag kontrolleres mellom 15 og 30 vogntog ved treforedlingsbedriften Inntre i Steinkjer.

– Det er veldig viktig. Det er mye trafikk langs vegen og vi står ansvarlig for det vi laster på bilene. Det er veldig mange utenlandske biler vi sjekker. Det har vært litt av hvert der, sier Torstein Sørli, en av de ansatte som sjekker vogntog ved Inntre.

– Men kan ansatte hindre vogntogene i å kjøre fra stedet?

– Ja, vi kan stanse dem, men da må vi varsle Biltilsynet, som gjennomfører den offisielle stoppen.

Trailer lastes på Inntre

Nytt vogntog får med seg trelast fra Inntre. Dette vogntoget hadde alt i orden og gode vinterdekk.

Foto: Rita Kleven/NRK

Vil ha med flere bedrifter

Statens vegvesen vil gjerne ha med flere bedrifter på kampanjen «Trygg Trailer».

– Dette er et supplement til kontrollene som Statens vegvesen har, sier inspektør Bertil Klepp i Statens vegvesen.

Vogntogsjåfør med sommerdekk

Vogntogsjåfør ble stanset av Statens vegvesen. Han kjørte med sommerdekk på vinterføre.

Foto: Rita Kleven/ NRK

Utekontroller gjennomført av vegvesenet så langt i år viser at 3200 av de 19.000 kontrollerte vogntogene har fått kjøreforbud.

70 vogntog ble anmeldt for grove overtredelser for flere type forhold, som sikring av last og dårlige vinterdekk.

Vil luke ut verstingene

Vogntogsjåfør Tommy Skaanes ved Arnstad transport har ingenting imot at kjøretøyet sjekkes når han kommer til Inntre.

– Vi får luket ut det som er dårlig og vogntog som ikke har så mye her å gjøre, sier Skaanes.

– Alle tiltak som bidrar til at vi luker ut verstinger fra trafikken er positivt, sier regionsjef Roar Melum fra Norges lastebilerforbund i Trøndelag.

Han mener det ikke er nok å bare sjekke spordybden på vinterdekk. Ansatte bør også ha kunnskap om gummiblandingen på dekk.

Bertil Klepp fra Statens vegvesen¨på Inntre

Inspektør Bertil Klepp fra Statens vegvesen fra venstre har gitt god opplæring til de ansatte Torstein Sørli og Lars Myrslo ved treforedlingsbedriften Inntre.

Foto: Rita Kleven/NRK