Sjåførene vet at vogntogene blir kontrollert grundig når de skal hente last ved de 120 bedriftene som er med på den landsomfattende kampanjen «Trygg Trailer.»
De ansatte har fått opplæring fra Statens vegvesen og har fått en innføring i dekk- og kjettingregler for tunge kjøretøy.
De sjekker også om lasten er godt nok sikret.
Ansvarlig for lasten
Hver dag kontrolleres mellom 15 og 30 vogntog ved treforedlingsbedriften Inntre i Steinkjer.
– Det er veldig viktig. Det er mye trafikk langs vegen og vi står ansvarlig for det vi laster på bilene. Det er veldig mange utenlandske biler vi sjekker. Det har vært litt av hvert der, sier Torstein Sørli, en av de ansatte som sjekker vogntog ved Inntre.
– Men kan ansatte hindre vogntogene i å kjøre fra stedet?
– Ja, vi kan stanse dem, men da må vi varsle Biltilsynet, som gjennomfører den offisielle stoppen.
Vil ha med flere bedrifter
Statens vegvesen vil gjerne ha med flere bedrifter på kampanjen «Trygg Trailer».
– Dette er et supplement til kontrollene som Statens vegvesen har, sier inspektør Bertil Klepp i Statens vegvesen.
Utekontroller gjennomført av vegvesenet så langt i år viser at 3200 av de 19.000 kontrollerte vogntogene har fått kjøreforbud.
70 vogntog ble anmeldt for grove overtredelser for flere type forhold, som sikring av last og dårlige vinterdekk.
Vil luke ut verstingene
Vogntogsjåfør Tommy Skaanes ved Arnstad transport har ingenting imot at kjøretøyet sjekkes når han kommer til Inntre.
– Vi får luket ut det som er dårlig og vogntog som ikke har så mye her å gjøre, sier Skaanes.
– Alle tiltak som bidrar til at vi luker ut verstinger fra trafikken er positivt, sier regionsjef Roar Melum fra Norges lastebilerforbund i Trøndelag.
Han mener det ikke er nok å bare sjekke spordybden på vinterdekk. Ansatte bør også ha kunnskap om gummiblandingen på dekk.