Det var en ambulanse som oppdaget mannen og varslet politiet.
20-åringen var på vei sørover fra Trondheim – langs E6, på elsparkesykkel og med promille.
Ambulansen ble oppmerksom på den farefulle ferden da en lastebil var i ferd med å kjøre ut fra en påkjøringsrampe. Lastebilen måtte vike for 20-åringen på elsparkesykkel.
Ifølge Geir Langås som er politifaglig etterforskningsleder ved Felles Straffesaksinntak i Trondheim, var det kl. 02.20 i natt at patruljen fikk beskjed om å kjøre ut på det litt uvanlige, men svært farlige oppdraget.
– Her kjører de i minimum 80 km/t, så på elsparkesykkel er du betydelig saktere. Og det blir jo ikke bedre med promille i tillegg. Jeg vil anse det som ganske farlig, ja. Det sier seg selv.
Mannens forklaring var at han bodde sør i byen og var på tur hjem.
Den forklaringen ble ikke godtatt.
20-åringen er nå anmeldt for brudd på en av grunnreglene i trafikken: Enhver skal ferdes hensynsfullt…
– En veldig, veldig dårlig idé
Christoffer Solstad Steen er kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Han sukker tungt når NRK ringer og ber om en kommentar.
– Det å kjøre beruset på elsparkesykkel er en veldig, veldig dårlig idé. Og enda dårligere idé hvis du gjør det på en europaveg. Det er galskap, sier han.
Steen er tydelig på hvem som blir taperen dersom det skulle oppstå en ulykke.
– Her er det føreren av elsparkesykkelen som blir taperen uansett. Bilister har selvfølgelig et stort ansvar, men de forventer neppe å møte noen på elsparkesykkel eller sykkel her. Det blir den myke trafikanten, uavhengig skyld, som blir den store taperen.
Steen har hørt om lignende tilfeller før, men det skjer ikke så ofte på europaveg.
– Det er mer vanlig å kjøre berusa på en elsparkesykkel i byen. Og de mest alvorlige ulykken skjer i rusa tilstand. Det er en ufattelig dårlig kombinasjon, rus og elsparkesykkel.
NRK vil presisere at vedkommende ble stanset på en elsparkesykkel. I en tidligere versjon ble også begrepet sparkesykkel benyttet, men det riktige er altså elsparkesykkel. Vi beklager dette.