Hopp til innhold

Har disse Norges beste bedriftsnavn?

– Vi har fått en del kommentarer fra folk om at de håper vi ikke synker, ler Johnny Svane, eier av thairestauranten Thaitanic.

Thaitanic 1

– Kona har en veldig kreativ hjerne, sier Johnny Svane (bak) om kona Jittra Bingkratok. Hun hadde ideen om å kalle restauranten deres Thaitanic. Ekteparet driver restauranten sammen med kokk Phalakorn Wangkhamsai.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

Da ekteparet Jittra Bingkratok og Johnny Svane skulle åpne thairestaurant, kom Bingkratok med forslaget: Thaitanic.

Nå er de blant de nominerte i Språkrådets kåring av Norges beste bedriftsnavn. De får ikke poeng for at navnet er norsk eller på dialekt, men får nok høy score på humor og kreativitet.

Thaitanic er et ordspill på cruiseskipet Titanic som sank.

– Kona har en veldig kreativ hjerne, sier Svane, som håper restauranten slipper å synke som skipet.

Thaitanic 2

Driverne av Thaitanic i Trondheim er overrasket over at noen har nominert dem i Språkrådets kåring av landets beste bedriftsnavn.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

Navnet har dratt mange kunder til restauranten i Ila i Trondheim. Ifølge mannen som nominerte dem, var det restaurantnavnet som gjorde at han stakk innom første gang.

– Det er mange som sier at navnet er unikt. Enkelte tar med folk hit for å spise, på grunn av navnet, sier Bingkratok, som ikke hadde forventet en slik respons.

Gir ut gulldiplom

Hvert år kårer Språkrådet bedriften som har landets beste navn.

Se liste over de nominerte under artikkelen!

De leter etter et kreativt og humoristisk navn som gjerne speiler lokal tradisjon og det bedriftene driver med.

Dette er første år konkurransen er nasjonal. Vinneren får et gulldiplom. I tillegg vil én bedrift fra hver landsdel stikke av med den regionale seieren.

Fikk ideen på venterommet

Allerede før Max Marius Almaas og Stian Schevig har fått etablert seg ordentlig i markedet, er de blitt nominert for beste bedriftsnavn.

De driver med steinharde semetprodukter, og hva ble så bedriftsnavnet? Steinhardt AS.

Navnet dukket opp da Schevig satt på et venterom.

– Ideen gikk rett hjem. Jeg synes det var et kjempefint navn, sier kollega Almaas.

Steinhardt

Stian Schevig og Max Marius Almaas sluttet i jobbene sine i sementbransjen for å starte opp for seg selv. Kollegene er veldig glad i ord, og synes det er stas at andre har lagt merke til bedriftsnavnet Steinhardt AS.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

Kreativiteten stoppet ikke med bedriftsnavnet. For tiden jobber de to ansatte med navn på produktene.

«Robust flislim»

– Bransjen vår er full av internasjonale aktører. Mange av semetproduktene har ulike tallkombinasjoner som navn, sier Schevig.

Steinhardt AS vil at produktnavnene skal være norske og lett forståelige. Derfor har de valgt å kalle hvert produkt «Robust».

– Når du kjøper flislim av Steinhardt, får du «Robust flislim». Vi kaller en spade for en spade, sier Schevig.

Disse kan vinne

Språkrådet skal bruke de kommende dagene på å vurdere alle nominerte. Vinneren offentliggjøres i Nitimen på NRK kommende tirsdag.

Over 300 nominerte har kommet inn de siste ukene. Her kan du scolle deg gjennom bedriftene landsdel for landsdel, eller søke på landsdel, by og tettsted i søkefeltet:

Laster innhold, vennligst vent..