– Nå har jeg bare tre, fire brett igjen, sier Mojtaba Iqbalzadeh.
Han er butikksjef på Euro Cash på Heimdal i Trondheim. For litt siden kjøpte han inn ei palle med Prime fra leverandøren i Oslo. Nå er det snart tomt.
Han selger dem for 150 kroner flaska. Den ene smaken er så populær at de koster 160 kroner.
– Folk pleier å stå utenfor en halvtime før vi åpner for å kjøpe. Men vi har hatt nesten hundre personer innom bare for å kjøpe ei flaske, sier han.
Han sier det er unge i alderen 10 til 16 år som er de ivrigste kundene.
Flaskene er nå så populære at butikksjefen ikke tør la dem stå i kjøla slik at folk kan plukke dem med seg når de handler.
– Dette er dyre varer og vi er redd de blir stjålet. Derfor legger jeg dem bak disken og gir dem til sjøl til kundene, sier Iqbalzadeh.
TikTok fenomen
Selskapet som står bak drikken eies delvis av to av verdens største Youtubere.
Siden amerikaneren Logan Paul og briten KSI annonserte at de gikk sammen om å lage drikken, i januar 2022, har populariteten skutt i været. Begge har også millioner av følgere i sosiale medier.
– Det var litt som saft, egentlig. Det smakte som slush. Det var litt sånn barnedrikk. Jeg ble negativt overraska, sier Oliver Fusche.
Han fikk smake en slurk da lillebroren kjøpte ei flaske til 200 kroner på en av Trondheims lekebutikker.
Rundt bordet i kantina på Heimdal videregående skole har alle fått med seg hypen rundt Prime.
– Man får det på TikTok, Instagram og alt av sosiale plattformer. Så det er lett å høre om det, sier Fusche.
Astrid Ski har også sett videoer med drikken, men hun har ikke latt seg friste av hypen og brukt 150 kroner på ei flaske.
– Folk synes nok det er kult fordi det er fra et annet land og at det er kjente folk som promoterer den, sier hun.
Men prisen synes hun er tullete.
– Det er nok litt mer enn den burde koste ja!
Gammelt reklametriks
Arve Pettersen er førsteamanuensis ved NTNU Handelhøyskolen og ekspert på markedsføring. Han har også fått med seg alt oppstyret rundt sportsdrikken.
– Da kona og jeg var i London så vi et skap fullt av Prime. Der var det 260 kroner flaska og skapet de sto i hadde hengelås. Det var helt spinnvilt!, sier Pettersen.
Han sier selskapet bak drikken bruker en kjent triks i reklamebransjen for bygge seg opp.
– Hemmeligheten ligger i at det ikke er nok av produktet til alle. Folk som er populære har tilgang til produktet, men man begrenser tilgangen ellers. Da går det som ild i tørt gress, sier han.
Prime Hydration, satser knallhardt på å markedsføre drikken i sosiale medier. I tillegg har de starta et samarbeid med fotballklubben Arsenal i Premier League og gått inn som sponsor i kampsportorganisasjonen UFC.
– Når et produkt er vanskelig å få tak i, forlenger man interessen. Det er en kjent strategi. Så håper man at det skal vare så lenge som mulig, sier Pettersen.
Eksperten mener det hjelper enormt at to av verdens største influensere er med å pusher drikken. Spesielt når det gjøres på plattformer som TikTok.
– Der overvåkes søkehistorikken hele tida. Man får kun opp det man søker på nå. Markedsføringa blir supermassiv på grunn av algoritmene. Der er TikTok mye bedre enn konkurrentene, sier Pettersen.
Han tror likevel ikke Prime er noe vi kommer til å høre om så veldig lenge.
– På et tidspunkt forsvinner hypen. Om det blir i morgen eller i mai, vet jeg ikke. Det er en livsforlengende strategi å ikke gi alle i markedet produktet, men dette var ikke evig. Kanskje det varer til skolene slutter på våren?
– Hypa
Tilbake på Heimdal vgs. er det få som er villig til å bruke så mye på en drikk.
– Jeg synes det er fort dyrt sånn med tanke på at det er en drikke, sier Henrik Nilsen.
Også Martinus Landsem synes prisen er drøy med tanke på hva det er man kjøper.
– Det er litt sjukt, egentlig. Når man kan kjøpe bedre drikke til 20 kroner, sier Martinus Landsem.