NRK Meny
Normal

Slipper til outsideren

– Outsideren går igjen, for oss er det et verdiord. Når vi bringer en suksesshistorie, er det en historie mot alle odds

Sorgenfri er kandidat 1 til Årets trønder 2014

Redaksjonsmøte i Sorgenfri. F.v ansvarlig redaktør Dag Rønning, daglig leder Erlend Paxal, grafisk designer Ole Kristian Øye og journalist Trond Ola Tilseth

Novemberutgaven av Sorgenfri

Redaksjonen jobber hardt for å være byens beste redaksjon på ruspolitikk og ting som opptar selgerne av Sorgenfri.

Foto: Glen Musk / ADRESSEAVISEN

Daglig leder i Sorgenfri Erlend Paxal

Daglig leder i Sorgenfri, Erlend Paxal, mener magasinet er et viktig tiltak for å gi byens rusmisbrukere verdighet og noe å gå til.

Foto: Glen Musk / ADRESSEAVISEN
Dag Rønning er ansvarlig redaktør i gatemagasinet Sorgenfri. Han forteller om opp- og nedturene siden starten i 2007.

Frem til oktober 2010 kom Sorgenfri ut annenhver måned. Siden er det blitt et månedsmagasin. I fjor sommer hadde Sorgenfri stor økonomiske problemer.

Etter at prisen ble doblet fra 50 til 100 kroner, er økonomien brakt i balanse. I høst slo kulturlivet ring om gatemagasinet og arrangerte konserten The Last Waltz, det styrket økonomien ytterligere.

Antall solgte blader varierer, med 7500 som topp i juli. Juleboka nådde i 2011 en topp med et salg på 22 500 bøker. I år håper utgiverne på rundt 18 000 solgte bøker.

Les også: Kommunen vil redde Sorgenfri

90 aktive selgere

Sorgenfri har 331 registrerte selgere, som selv har kjent rusproblemene på kroppen. I år har ca. 90 vært aktive selgere. Hvert nummer koster en hundrelapp, og halvparten beholder selgeren. Juleboka tar de 200 kroner for, og hundrelappen kan selgeren putte i egen lomme.

– Vi må arbeide for pengene. Det er bedre å selge Sorgenfri fremfor å stjele. Desember med juleboka er den klart beste salgsmåneden i året, forteller en gruppe selgere, som er innom lokalene i Prinsens gate for å hente ut en bunke blader.

De har opplevd en økning i salget på rundt ti prosent etter at det ble mulig å betale med mobiltelefonen på 2160. Også konserten har satt fart på salget.

– Fredag og lørdag er ukens beste salgsdager. Da kan jeg tjene opp mot tusen kroner dagen, avhengig av hvor jeg står og hvor lenge jeg orker å holde på. Du må opptre som en selger, du selger tross alt et produkt, forteller en kvinne som har solgt Sorgenfri i et par år.

– Mens de ordinære numrene har et mer nyhetspreg, inneholder juleboka flere litterære innslag og faghistoriske artikler. Vår målsetting er å dekke Trondheim godt, men vi har også selgere på bl.a. Steinkjer, Stjørdal og Orkanger. I den forbindelse vurderer vi å utvide dekningen til distriktene, forteller Rønning.

Redaksjonen i Sorgenfri er veldig takknemlig og stolt over alle de frivillige som stilte gratis opp og muliggjorde konserten The last waltz på Hotel Clarion. Nå ligger utfordringen i å stabilisere opplaget.

– Vi merker et sug på kulturstoff. Vi kan tilby helt andre kultursaker enn f.eks. Adresseavisen. Vi kan gi større plass til aktører som ellers blir avspist med en notis.

– Du nevnte at dere fokuserer på outsiderne?

– Vi går bak nyhetene og i dybden. Våre beste kilder er selgerne. Gjennom outsiderperspektivet forsøker vi å finne frem til interessante personer som har en god historie å fortelle, folk som ikke er main stream. Vi kan snu ting på hodet og se det fra et annet perspektiv.

Må løfte blikket

– Dere skriver mye om rus og ruspolitikk?

– Der skal vi være best. Men vi kan ikke bare skrive om tunge og triste saker. Vi balanserer med flere spennende historier. I Sorgenfri finner du også matspalte og kryssord.

Dag Rønning er samtidig opptatt av at Sorgenfri skal løfte blikket, ut over Trondheim og til utlandet.

Magasinet ønsker også å ha et internasjonalt perspektiv. Av og til kan det være nok med et bilde og en bildetekst. Likevel ligger kjærligheten til Trondheim i bunn for redigeringen av bladet.

Daglig leder Erlend Paxal synes det er veldig hyggelig og kjempestas at Sorgenfri er nominert til Årets trønder. I starten ble magasinet og selgerne møtt med en del skepsis. I dag står merkevaren Sorgenfri sterkt.

Juleboka til Sorgenfri

- Juleutgaven selger som regel godt hvert år, sier daglig leder Erlend Paxal i Sorgenfri.

Foto: Glen Musk / ADRESSEAVISEN

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Årets trønder 2014 presentasjon header» i nytt vindu

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.